|
|
|
|---|---|
|
jag skulle starta bilen en morgon, startmotorn drog då ett hack, sen orkade den inte mer. hade kört bilen dagen innan och då hade den fungerat som den skulle. efter jag kom hem från jobbet så mätte jag batteriet och det hade 5.56v satte då det på laddning och laddade upp det. efter det hade batteriet 12.5v avstängd och på hade den 13.1v har laddat det några ggr med laddare efter det och har kört bilen. nu har jag inte laddat det på hela helgen och kört ändå lite grann. idag hade det 12.7v avstängd bil och 14.2v när bilen var på. har någon en idé vad det är som kan vara fel? hur mäter jag om generatorn är hel? vågar jag köra en längre sträcka? | |
|
Hade du kört korta sträckor innan? Med t.ex. stolvärme och elbakruta m.m. krävs ganska långa åkturer för att hinna med att återladda batteriet. Att du har runt 14v med motorn igång är ett gott tecken vad gäller generatorn, men för att vara helt säker bör man prova den belastad. det kan en bilel-firma göra. Om problemen återkommer får man väl misstänka att någon förbrukare strular och drar ström. Vanligast är effektslutsteget till kupéfläkten, så har den betett sig konstigt kan det vara en orsak. |
|
|
fläkten har inte betett sig konstigt. den blåser på bra och går att stänga av med. jag körde till jobbet var dag. 1.5mil enkel resa. tycker den borde bli uppladdad på det? |
|
| Drivsteget till kupéfläkten spökar ofta på dessa bilar. Det yttrar sig som att kupéfläkten plötsligt går igång av sig själv på parkeringen, kostar några hundra att byta. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Dra åt batterikablarna ordentligt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, laddningen på 1,5 mil ger bara vad som förbrukades under startögonblicket, och lite till. Att ladda ett tomt batteri kan ta upp till ett dygn. Kör du mkt korta sträckor så bör du ladda batteriet imellanåt. Kontrollera även anslutningarna som Hasso skriver. Mvh Håkan |
|
|
körde 70 mil nu i helgen utan o behöva ladda batteriet. även ett par småstarter i veckan som var. så jag kan nog rätt säkert utesluta generatorn nu iaf. misstänker fläktmotståndet men får se om det händer fler ggr. jag upplever att klimatanläggningen inte blåser rätt temp. kan det vara motståndet då? tänkte om det gick felsöka så :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.