AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
933

Bmw 540ia 94 bytta plastkulor?

Ka
53
Karlsson91
525iA - 95
540i - 94
Tjenare!
Har en bmw 540ia som gått snart 30 000mil och läste att plastkulorna håller nånstans emellan 15-20 000 mil. Det jag funderar på är om man vågar byta olja i växellådan då jag upplever att den växlar lite hårt. Nu har ju bilen stått i 2 år mer eller mindre och nu är den i bruk. Är det värt o byta olja eller skall jag köra som den e och byta olja i samband med plastkulorna och filter ?

Mvh Karlsson
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tror inte att endast olje bytet gör saken bättre...
Länk
Där står all info du behöver.

BMW - Beroende Med Wilja!
Ka
53
Karlsson91
525iA - 95
540i - 94
okej men bilen har ju snart rullat 30 000 mil och som jag förstod det spelade inte körsättet någon roll då borde om va bytade 1 gång redan eller är jag helt ute och cyklar ? :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Plastkulorna och tryckreduceringskolven borde ha blivit bytta tidigare iom att du inte märker av problemet.:

Länk

Ett "vanligt" delbyte med nertag och rengöring av tråg + filterbyte brukar kunna hjälpa.:

Länk Länk

Mvh
Ka
53
Karlsson91
525iA - 95
540i - 94
Tänkte på det med tryckreduceringskolven. Om den e bytt håller kulorna bättre då eller slits dom ner efter 15-20 000 mil igen ? bara så man har ett hum om när det är dax att se över lådan :)

Mvh Karlsson
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om kolven är bytt så slits inte plastkulorna längre, men iom att du upplever hårda växlingar så borde ett byte av olja och filter kunna göra underverk.

När du tar ner tråget så ska du kunna se utanpå ventilhuset om du har den nya kolven:

"Man kan se utanpå ventilhuset om den har den uppdaterade kolven. Om den manuella kolven dit vajern är kopplad är i metall istället för svart plast så har ventilhuset också den nya tryckreduceringskolven"

Läste du länkarna?

Mvh /Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.