|
|
|
|---|---|
| Hallå ! Är det någon som kan beskriva mer ingående hur man byter teflon- ringen runt kulan på växelspaken ? skall byta den nu i veckan och det kan säkert underlätta med lite tips ,eller mycket ! tacksam för svar . | |
|
Det finns två spår i sidan på aluminumen runt bussningen som håller fast flikar på bussningen. Dessa flikar måste du trycka in och sen peta ur bussningen. Det underlättar om man tar loss armen från lådan men det går att fixa med allt på plats. Jag gjorde så att jag böjde en skruvmejsel så att den gick in i spåren och använde den att trycka in flikarna med. Det var lite pillgöra men det fungerade. Minns inte riktigt om man tar ur växelspaken innan bussningen eller efter. I alla fall så har teflonbussningen fyra urfasningar som växelspakens fäste mot växelväljararmen kan komma genom. ///BMW - Was sonst! |
|
| Tackar så mycket skall fixa det så fort jag har tid , skriver om det är nå fler ? - tecken. | |
|
Själva plastringen ska vridas medurs. Då pressas flikarna in och du kan dra hela spaken uppåt. Titta på den nya ringen, så förstår du varför flikarna kommer att pressas in. Men du måste också koppla loss växelspaken från det undre staget, för den nya ringen måste träs på underifrån. En bra beskrivning har du här: Länk Dom använder ett specialverktyg för att vrida plastringen, men du kan också sticka ner två flata mejslar mitt emot varandra och vrida dessa samtidigt. Sen är det väl egentligen rekommenderat att byta fler delar i länkaget när man är igång... |
|
|
Hej Får jag fråga en sak bara. Varför bytar man den? Mvh Andreas ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
| Det finns nästan ingen anledning att byta bara plastringen om den inte gått sönder av någon anledning eller så. Om man däremot byter fler av delarna som har med växelspakslänkningen att göra så får du en tight och bra känsla i spaken igen om den har börjat bli sladdrig och glapp i lägena. Nybilskänsla i spaken igen helt enkelt! | |
|
Finns det några delar som ni kan rekomendera att byta som slits mest. För jag tycker min är lite "slapp" :) ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Lika bra att ta rubbet, kostar inga förmögenheter och tar inte så lång tid att fixa om man är lite händig och har en lyft. Länk Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Okej. Tack så mycket. Skall jag göra:) |
|
| Acke: Jag kan bara säga att jag bytte alla berörda delar på min förra M5a som hade gått 20000 mil, och det blev en fantastiskt skillnad i känsla. Mycket tightare och finare känsla. I princip som ny. Ska byta på min nuvarande bil till våren när jag ställer på. har redan köpt alla delar:) Men som Johan säger. Det är väldigt bra att ha tillgång till lyft om man ska byta utan att ta ner avgas och kardan. Sjukt tight. Den övre främre sprinten/clipset är väldigt svår att få loss. Köp en ny sådan bara för att se hur clipset funkar + att du kan bända sönder det gamla när du blir förbannad... | |
|
Okej. Tack för tipset Frapp:) Finns där någon som skulle göra mig en stor tjänst. Vad serienr är på dom delarna som jag behöver på oem. |
|
|
Länk Om du vill göra det ordentligt så köper du alla delar på länken ovan. Du kan eventuellt hoppa över del 1 och del 9. Dom slits inte så mycket. Det är del 3 som är ett helvete att lossa, om man inte förstår hur det sitter fast. Kan lova att du kommer att bli nöjde efter bytet. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.