AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.600

Hur förvara bilen på bästa sätt vinter tid

Er
155
Erkan
318is 94
Hej jag ska avställa min bil under vinter´n. Hur kan jag på bästa sätt förvara bilen och vad ska jag göra och tänka på under avställning`s tiden

Den ska vara ute.

En sak som jag undrar om jag har presenning är det dåligt, kan det bli fukt skader eller är det bra.

BMW är kvalite shoo!!
Ar
13
Arn3
335i Coupè, -09
ute är väl inte det bästa stället o vinterförvara en bil. men men parkera i så fall bilen utom räckhåll för skadliga ting. hagel, saltbil, andra bilar (dörrar som kastas upp på din bil o nyfikna människor.
det finns ju billiga bilöverdrag på biltema. presenning är inget bra alternativ...

hoppas de hjälpte:D

pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
man skall nog se till att man har gediget luftryck i däcken oxå, läste i någon tråd på forumet dryga 3bar?. Fick tips av en vän att ha torkbollar i bilen så man får ut fukten som är i, detta för att förhindra mögel etc. mvh
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Stor risk att möss letar sig in och äter upp allt dom kan äta i stort sett...
Inte speciellt bra att ha bilen stående utomhus.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Roffa1
Rigga med en råttfälla vid varje hjul;-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag hade råttor som hann bygga bo på vänster fjäderbenstorn trots att bilen var i daglig drift. Kallgarage innebar väl att de hittade en varm plats strax efter körning :)
Tre st fångade jag i fälla tre nätter i rad sedan blev det lugnt.
In
35
Inka02
BMW 2002 -74
Se mitt inlägg på Oldtimer-sektionen:

Länk

Om du måste ha den utomhus, se till att alla dörrar och fönster är täta samt parkera den på hårdgjord yta. Det blir mycket fukt undertill om den står på gräs och även en del om den står på grus.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Titta in i luftrenaren ibland - mössen kan hitta dit och gnaga sönder luftrenarelementet.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Skall bilen stå still under hela vintern så kan det vara idé att hissa upp och sätta bilen på pallbockar. Fördelen är ju dessutom att det är enkelt att sätta in en "klättersköld" mot råttor och andra gnagare. Ställer du bilen på hjulen så pumpa upp trycket och "rulla" bilen en gång i månaden så de inte plattar till sig.

Skall den stå på gräs eller grus så kan det vara läge att lägga en pressening UNDER bilen för att förhindra att fukt från backen kommer underifrån. Biltäcke ovanpå är inget krav, men en klar fördel.

Stoppa sen in en "torrboll" i bilen. Köps enklast på husvagns eller båtaffärer. Den drar åt sig fukt och det är bara tömma i samband med att du rullar bilen.
Koppla bort och ta in batteriet också så slipper det frysa sönder. Dessutom minskar stöldrisken. :)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
32
49
328cab
328 cab -96
Hur gör man en klättersköld?? en slät plåt eller nåt??
blev lite skraj nu min står i ett kallgarage o kanske slinker in nån råtta där..
ska palla upp bilen idag tror jag,
kan råttjäveln hoppa tro?? vill inte lägga ut gift,, för grannens katt kanske slinker in ibland.. vill inte sätta ut fälla heller..
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
alla ni som stoppar in torrbollar i era bilar... glöm för fasen inte att ta bort dem innan ni kör med bilen!

Det är inte så kul med flera liter saltvatten som rinner ut på golvet! :S

// Erik
-Tanka fulltank för att slippa kondens
-Byt hjul för att slippa riskera få skeva fälgar
-Lämna ett fönster lite nere för att slippa mögel
-Serva bilen innan avställning, och serva vid påställning
-Starta AC:n 1gång varje månad för att slippa få torra packningar
-Tvätta bilen noggrannt och se till att torka den efteråt

Det är väl det viktigaste, sen finns det många förslag att man ska lägga ut enris för att hålla skadedjur borta. Att underhållsladda batteriet, att inte underhållsladda utan att koppla en glödlampa så den används etc etc.

Lite överkurs är att starta upp bilen 1gång varje månad och låta motorn gå varm på tomgång.
"Lite överkurs är att starta upp bilen 1gång varje månad och låta motorn gå varm på tomgång. "

Inte om man vill att AC:n skall ha köldmedie kvar och fungerar när man ställer på bilen igen några månader senare, dock måste man se till att AC-kompressorn verkligen snurrar (mittnavet snurrar) i minst någon halvminut var gång - vilket kan vara knepigt att få till om det är noll-gradigt och kallare i äldre bilar med manuell AC där tryckvakten i kylan tycker att trycket i systemet är för lågt och vägrar starta kompressorn (här får man vara lite praktisk och mata magnetkopplingen med 12V direkt från batteriet så att kompressorn snurrar igång under ca 30 sekunder - alternativ köra bilen till en varmgarage i några timmar) .

modernare bilar med klimatanläggning bruka ofta sköta om det automatiskt när man kör igång motorn och AC:n är påslaget även om det är minusgrader ute. - dock måste motorn startas även här...

--

Om kompressoraxeln läcker köldmedier eller ej när den står still långa tider i sträck utan rotation är inget man kan se i förväg - utan konstateras efteråt och har det läckt så är det för sent med ofta stora kostnader att få igång AC:n igen. Kylnissarna fyller nämligen inte på förrän en läcka konstateras och reparerat och det blir dyrt om dessa konstaterar läcka i kompressoraxeln (som försvinner om kompressoraxeln roteras några hundra varav och läckan kommer inte tillbaka förrän en till två månader i stillestånd senare) och de säger att man måste byta hela kompressorn (istället för att bara byta axeltätningen i kompressorn) för att fixa detta.

Mao. vill man inte ha oväntade AC-reparationskostnader när man ställer på bilen igen så ser man till och motionerar AC-kompressorn minst en gång i månaden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.