|
|
|
|---|---|
|
1500:- utan sylt fram svider men fartkamerorna på vägen till jobbet svider mer MED skylt efter sänkningen till 80km/tim (folk kör 62-67 verklig hastighet på de milen jag åker varje dag nu !!) Snackas om att man kan montera skylten hängandes i spoilern så att den viker in sig av fartvinden. Torde inte vara så lätt för farbror blå att ge ordningsbot för om de inte är på ett riktigt uselt humör va men hur funkar det praktist ? Skylten hamnar väldigt nära backen ed sänkt chassi.... Inlägg om hastighetens faror undanbedes Har DU koll ? | |
| Snilleblixt? | |
|
Skruva fast den i två små gångjärn på undersidan av stötfångaren så att skylten hamnat mitt framför gallret/luftintaget. Sen skulle jag nog komplettera med en liten magnet eller liknande som håller skylten stadigt upp till en viss fart. |
|
|
Dagens registreringsskyltar är tillverkade av aluminium så en magnet är ju uteslutet. Jag tror polisen lär utdela fler böter om man medvetet har monterat främre skylten på ett sådant sätt att den ska vika undan sig. Varför ens chansa att åka utan skylt? Det är väl bara att sätta farthållaren på vägens angivna max. hastighet och se glad ut. Sen om du kör för fort förbi en kamera dagligen och de inte kan använda kortet på grund utav dolt ansikte och icke synbart registreringsnummer kommer polisen garanterat att stå och vänta på dig rätt som det är en dag. |
|
|
Kör med rånarluva eller något istället. Det kan ju inte vara ologligt och du blir svåridentifierad om olycka skulle vara framme. Sverige blir som norge, det går snart fortare att åka moped..... |
|
|
Chris87, VARFÖR skulle jag betala närmare 400k för en kul men snål bil när man gasar på och ställa farthållaren på 80km/h dagligen ?! Dristar mig till att fråga varför man köper en BMW om man inte tycker om att köra bil=fortare än 80 på de flesta vägar ? suck.... jag KAN inte köra 80 på en rak o fin väg om trafik/väder etc tillåter det i mitt tycke, annars skulle jag flyttat närmare jobbet för länge sedan, pendla skall vara kul ! Har DU koll ? |
|
| Jag ser fortfarande inte problemet i att hålla farten förbi kameran!? | |
|
Om du åker saktare så vistas du ju längre tid i din bil för 400k. Mer för pengarna så att säga. ;) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Följande gäller enligt Brott mot vägtrafikregisterförordningen (2001:650) 7 kap 6 § Fordon brukats utan det varit försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning Ordningsbot 1500 kr 7 kap 8 § 1 st Registreringsskylt ej väl synlig eller ej i sådant skick att den lätt kan avläsas eller under färd dold så att den ej går att avläsa Ordningsbot 1500:- 7 kap 8 § 3 st Anbringat otillåtet tecken eller märke på registreringsskylt Ordnings bot 500:- |
|
|
moralkärringar lik förbannat t.o.m. på detta forum där riktiga bilar trivs, blir faktiskt trött. Ni försvarar väl att INTE förstöra kamerorna också då det kostar skattepengar etc kan jag tänka mig hehe Har DU koll ? |
|
|
7 kap 8 § 1 st Registreringsskylt ej väl synlig eller ej i sådant skick att den lätt kan avläsas eller under färd dold så att den ej går att avläsa Ordningsbot 1500:- -> är svaret på din fråga. Du får inte göra någonting för att förhindra avläsandet av skylten i fart. ------- //Lövet |
|
|
Jag har en snusnäsduk (köpt på MQ) i bilen och kör jag långa sträckor har jag den runt halsen, sen när det kommer en sträcka med farkameror är det bara att dra upp den. Att fälla ned solskyddet fungerar också, men är jobbigt eftersom man ändå måste hålla utkik efter kamerorna och "ducka". Med snusnäsduk eller rånarluva är det bara att köra. Har blixtrat flera gånger för mig, men jag har aldrig fått hem någonting :) Läste på nyheterna att polisen ev ska börja med hembesök när folk fastnar många gånger på samma sträcka under kort tid. När de inte ser ansiktena ska de försöka identifiera "käklinjerna" (ytterligare fördel med snusnäsduk). Så jäkla sjukt att lägga tid och energi på sånt, har vi inte värre brott att satsa på? Det finns t.ex. närmare 400 ouppklarade mord i Sverige...ursäkta OT men jag blir så less! |
|
|
"Dagens registreringsskyltar är tillverkade av aluminium så en magnet är ju uteslutet. " Du sätter fast en stålbricka eller en 1-krona med dubbelhäftande tejp på skyltens baksida så tar magneten utmärkt. (Att det inte är tillåtet framgår ganska tydligt av paragraferna som Lövet och Chris anger.) Kanske är en "keps" är ett sätt att klara kamerorna på ett lagligt sätt. Skylten syns tydligt framifrån men inte snett ovanifrån. |
|
|
Borde inte vara så svårt att kombinera en soloenoid med en billig fartkameravarnare + ett ledat fäste till nummerplåten. så man får en "auto"-flipp vid fartkameran. Låter som ett kul GDS projekt :-) |
|
|
En bekant som bor riktigt ute i skogen körde av vägen med sin Pajero och fick dra upp den med ett gammalt rep och traktorn. Knuten drogs åt och bråttom som han hade vindade han upp repet på extraljusbågen och skyndade iväg. Vid ett vägarbete stod en mobil fartkamera och blixten i ansiktet lät inte vänta på sig. Då han stannade vid en mack såg han att hela repslingan hade halkat ner över skylten och den fortkörningen blev gratis.. |
|
| En sån montering som 540is föreslår kommer antagligen också att resultera i böter. Polisen granskar alltid reg. skyltar som har bytt plats på fronten vid trafikkontroller. Upptäcker de att man har nån special anordning med någon typ av gångjärn eller liknande så är det inte alltför svårt att förstå vad tanken med monteringen är... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.