|
|
|
|---|---|
|
Ska köpa vinterdäck till min 320i -09 och undrar om fälgar från e46 passar? Tacksam för snabbt svar MVH Christer | |
|
Nej, det är fel inpressning. __ Min bil: Länk |
|
|
Vad menas med inpressning? Länk Där står det att de fälgarna passar både e46 och e90? |
|
|
navets position i förhållande till fälgcentrum, det så kallade ET-värdet. __ Min bil: Länk |
|
| Har molway skrivit fel då alltså? | |
|
En E90-fälg har en inpressning som gör att navet ligger relativt nära fälgcentrum ungefär som en 5-seriefälg, en E46-fälg som har en inpressning som gör att navet hamnar långt ut på fälgen. Detta gäller för originalfälgar. Har du fel inpressning kommer hjulen att antingen sticka ut för mkt eller ta i när du svänger, beroende på vilket håll felet ligger. Du får fråga Molway hur det där går ihop. Det kan inte jag svara på. Kanske har de en specialfälg som de anser passar på båda modellerna eller så tänker de jämna ut skillnaden genom att montera på spacerplattor eller liknande. __ Min bil: Länk |
|
| men det skiljer väl bara runt 10 mm? beror såklart på vilken fälg men på ett ungefär. vet du vad fälgen i fråga har för et? | |
|
Läs det gunnare har skrivit i den här tråden: Länk __ Min bil: Länk |
|
|
det passade på min E92 i alla fall. kolla här: Länk körde aldrig med dom på. testade bara höger bak för o se hur det såg ut. |
|
| m3 e46-fälgar har annat et bak. mellan et 25-27. | |
|
ok, got it! |
|
|
Hur stor skilnad är det i ET mellan e 46 och 90 ? HP |
|
|
E46:orna har mellan ET41 och 49mm på originalfälgarna, beroende på fälgmodell och storlek. "Standard" är 47mm för de flesta medan smala (6,5") fälgar har ET42 mm som standardmontering från fabriken - och det är 42 eller 47mm som står i reg.beviset. E90 har ET 34 eller 35mm om jag minns rätt. Så generellt flyttar du in fälgen i hjulhuset med ca 10-15mm per hjul (lite beroende på exakt vilken fälg det handlar om) och det är mer än vad som är tillåtet (max 15mm total spårviddsförändring på axeln = 7,5mm per hjul) och kommer nog att se lite "tomt" ut i hjulhuset, åtminstone om det handlar om lite smalare fälgar/däck. Men frågan går inte att svara på exakt om man inte vet exakt vilka fälgar det är. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Räcker ju att du köper en biltema spacerplatta så är det inga problem, tror dock inte du ser nån nämnvärd skillnad när det är en mellan en halv och 1 cm | |
|
Skulle avråda från att använda billiga spacerplattor till BMW - det leder nästan garanterat till att du får vibrationer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mina e46 fälgar har ET 47 och på den fälgbredden jag vill ha så har e90 34. En såpass stor et skillnad gör ju att virituella kingpin linjen hamnar för långt från fälgcentrum vilket säkerligen kommer påverka styrpresitionen och feedbacken upp i ratten, säkert inte till det bättre. Scrubradieförändringen som också blir borde göra bilen mer understyrd... För min del blir det att fixa fälgar med rätt ET. HP |
|
|
Eller en seriös specer (från tex. manton racing) om 15mm. Från 15 mm kan man få en spacer med både yttre och inre navcentrering, då finns det inga risker för vibrationer. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.