|
|
|
|---|---|
|
Ett litet läskigt problem. Har en BMW 523 97:a E39 med steptronic. Tycker att det skramlar under bilen när jag startar den kall. Lokaliserar och tror det kommer fårn automatlådan då skramlandet ändras när man går från P till R vidare till N , D osv. När lådan är varm låter den som normalt tycker jag. Har försökt söka på forumet men har inte hittat något nyttigt. skall säga att lådan växlade helt konstigt när en ABS sensot (höger fram) la av. Men växlar som den skall nu, mjukt o fint. Dock kan den ibland ligga kvar på den lägre växeln då man gör en kickdown vid landsvägsfart vid te.x en omkörning. Då får man växla manuellt. skall dock tillägga att jag inte har tagit bort batteriet och "nollställt" lådan sedan jag bytte ABS sensorn. Men åter till skramlandet. Finns det något vanligt fel? Hur låter det om det inte finns tillräckligt med olja i t.ex? Tacksam för funderingar. /Ulf | |
|
Efter närmare eftertanke så kommer jag ihåg att besiktningsmannen berättade att det skramlade ur min katalysator vilket är hyffsat vanligt så den antagligen är av keramik. Det kanske är den som skramlar? Bilen gick dock igenom avgasprovet så så himla mycket kan ju inte ha lossnat. Eller kan det skramla ur växellådan?? |
|
|
Dessutom.. Det lär förekomma att fästet Länk (7) har gått sönder eller helt enkelt behöver dras åt. Placeringen är nära lådan. Motorn vrider sig en aning vid belastning och rören expanderar av värmen vilket gör att ljudet kan ändras. Bara en gissning men kanske värt att kontrollera. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.