AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.610

Har någon på forumet sålt en bil till någon med sk. "bilstöd" från försäkringskassan?

Pa
7
Panhead
530 v8 -94
Jag har pga nystartat företag och för många leksaker, samt tjänstebil satt ut min Bmw på annons. Är självklart inte lätt att sälja bil i nuläget, speciellt inte en 530. Jag äger inte heller några vinterdäck vilket väl får ses som ett ganska stort minus när det snart är december :). Den enda spekulanten jag fått förutom bytesaffärer är en som har fått påstås ha ett beslut om bilstöd från försäkringskassan. Jag har självklart ringt försäkringskassan och meddelat dem köparens pers.nr. Fick det bekräftat att bilstöd existerar och en kort förklaring om hur det går till med köpekontrakt som sedan skickas till försäkringskassan och de betalar ut pengar varvid jag lämnar bort bilen och skriver ett avslutande kvitto när köparen kommer med pengar. Dock fick dem inte säga vilka som beviljats detta eller inte, jag fick helt enkelt begära dokument av köparen på att detta stämde.
Min fräga är om någon här har sålt en bil under de här förutsättningarna? Känns spontant omständigt och jag hade hellre sålt min pärla till någon lite mer bilintresserad, då den är så väldokumenterad och pedant skött, och det är så sällan man hittar sådana bilar som är importerade.Men å andra sidan så får jag det jag begär eftersom köparen inte betalar själv och jag blir av med bilen. Någon som genomfört det här? Det som fått mig att tveka är väl i första hand inte bilstödet utan oseriösa samtal, svammel osv innan det här med bilstödet kom fram. Behöver nog inte precisera mig om vad det är för köpare, och varför de tar emot att sälja bilen till denna :).
Vore fantastiskt om någon faktiskt genomfört ett sånt här köp även om jag tvivlar starkt, man ska dock aldrig underskatta AP :)

"Show me the money" enkel regel som gör ditt liv så mycket lättare och enklare...

Dvs sälj bilen, se till och få pengar i näven sen kan köparen själv sköta sina mellanhavanden med Försäkringskassan, det är ju inte din sak eller hur??
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Jeep Grand Cherokee 5,9 V8 -03
Hej,
Inga konstigheter, begär beslutet om bilstöd av honom, kontakta sedan Försäkringskassan för att få det bekräftat. Sen är det bara att sälja bilen.

//Tysken
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
P.S Nu vet jag inte vad du säljer bilen för, men maxbidraget för en begagnad ligger runt 80 Tkr.
För mej låter det lite konstigt ock på något sätt relativt enkelt system att oseriösa kan utnyttja detta.
Det rör sej om en myndighet som i vanliga fall bestrider alla typer av utgifter/utbetalningar trots bevisbörda som talar emot Dom ( Försäkringskassan)
Alltså,om det finns ett sk bilstöd så är väl kravet enkelt från försäkringskassan dvs ett fordon för transport ock därvid inget överdåd i detta så att säga.
Även om det rör sej om en nyare bil så är väl Försäkringskassan mer intresserade av att handeln äger rum hos en Bilhandlare istället för privat eller?
Just med tanke på att ingen blåser någon i detta fallet.
Bara en tanke från min sida..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller med Gasar-Magnus,

Jag bryr mig inte om vem som stöder vem. Ge mig pengar och du får min bil, om du betalar vad jag vill ha för den.
Pappersexcersis kan DOM få sköta bäst dom vill.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Man kan kanske tycka vad man vill om bilstöd men inte ska man väl köpa en bil som är rätt dyr att äga.
Men som flera skriver pengar på bordet så kan man sälja till vem som helst.
Skulle personligen inte släppa bilen till en PAJSARE som kommer med ett papper som påstår att han får köpa min bil för försäkringskassans pengar
Bara att få ut vård av sjukt barn kan vara ett jätte problem så att få ut pengar för en Bmw vill jag inte tänka på.
För inte vill du väl ligga ute med pengarna för din bil i flera månader
Alltså pengarna på bordet eller konto så kan man lämna bort bilen

Hoppas att det löser sig

Ha de T
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Lite klargörande angående bilstöd:
Du får 65 000 kr i grundbidrag som du kan få vart 9 år Det får du oavsett om bilen är ny eller begangnad. Du kan även få bidrag för exempelvis automat om du är i behov av det ex förlamad i benen. Bilen måste dock uppvisa ett skick som säkerställer att den kommer att hålla de närmaste 9 åren. Var det gäller driftskostnader så lägger sig inte försäkringskassan in någon vädering i detta.

Anledningen till att bidrag delas ut är att funktiosnhindrade(oftats rullstolsburna) inte kan åka kollektivt på samma sätt som vi andra.

//Tysken
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Kan bara tillägga att jag har en kompis som sitter i rullstol, han fick bidrag på ca 80 Tkr när han köpte sin Porsche turbo för ca 800 Tkr. Bidraget skall bara täcka extrakostnaden för de behov man har som rullstolsburen förare.

//Tysken
Pa
7
Panhead
530 v8 -94
Tack för alla svar! Känns dock lite omständigt ändå att krångla eftersom jag måste skriva köpkontrakt med han först, och sen ska pappersarbetet äga rum innan han ev. får pengar nog att köpa bilen.
Han har inte ens råd att ringa mig utan jag ska ringa upp han för han inte har pengar på sitt kontantkort:).Osäker på om han har förstått att de inte ingår vinterhjul till bilen, förmodligen inte så det blir väl ett jävla liv när han ska hämta den.
Dessutom så gav ladd regulatorn upp i förrgår, så nu måste bilen lagas imorgon till att börja med.
Har dock bestämt mig för att behålla bilen ändå, kommer ändå köpa en ny e39 så fort solen tittar fram i vår, det är ingen ide att försöka lura sig själv längre :).
Ska försöka hitta 17 tums fälgar med friktionsdäck lite billigt, vilket inte verkar vara så enkelt till E39 i dessa tider. Ingen som sitter på något i närheten av Uppsala?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.