AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.591

Fallande grenar orsakar skador på taket

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag har BMW Originalförsäkring. I Onsdags var det storm i Skåne. En stor gren lossna från ett träd och föll över taket och orsakade två små bulor och en stor bula.
Inte snyggt alls.

Går detta att fixa på BMW Originalförsäkring och går bucklor på taket att åtgärda?
Klart att bucklor på tak går at åtgärda.
Sedan vet jag inte vad BMW originalförsäkring har att säga om saken, det bör du nog kolla med dem.
Tror mig veta att många försäkringsbolag räknar t ex naturkatastrofer och uplopp etc som undantag från normala skadeförhållanden, men huruvida en storm i Skåne räknas som naturkatastrof eller inte lämnar jag till någon annan att bedöma.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Försäkringsbolagen kan inte hävda naturkatastrof om inte regeringen utfärdat det, har jag för mig.
Vems var trädet ? det kan vara lite lurigt, vems försäkring det ska gå på, men bilförsäkringen ska täcka det iallafall.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Har kollat upp detta eftersom det har hänt en kompis till mig och jag jobbar på ett försäkringsbolag. Enligt bolaget jag jobbar på så ser man det som "katastrof" vilket gör att det går på bilförsäkringen om den är helförsäkrad (vagnskadan) och utan självrisk!
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
BMW vill att jag betalar 5625kr. Ditec fixar det för 2500kr. Ganska självklart vilket man väljer
"bmwtok" Har jag förstått det rätt att du har helförsäkring men BMW orginalförsäkringar vill att du ska betala 5625kr i självrisk?
Eller är det så att det inte gick på försäkringen och en BMW verkstad vill ha 5625kr för att fixa det?

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Självrisken låg på 5625 kr.
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Konstig själrisk? Är det en viss % av repkostnad?
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Utdrag ifrån ärendet:

Vi kommer att ersätta kostnaderna för reparationen av din bil genom vagnskadegarantin. Din självrisk är 5.625 kronor inklusive moms. Självrisken betalar du till verkstaden. Kontakta din närmaste BMW-verkstad. Verkstaden ser till att vi får besiktiga bilen.

Hur som helst. Ditec fixar problemet åt mig för 2500kr. Blir nog inte billigare än så.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har råkat ut för en liknande grej.

Grannens träd blåste omkull och toppen träffade min bil som fick en buckla i huven.

Jag trodde det skulle gå på grannens hemförsäkring men den täckte bara skador inom den egna tomten.

Fick ta det på bilens vagnskadeförsäkring istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.