|
|
|
|---|---|
|
Hej, vilken olja skulle ni rekommendera till min 735 (24400 mil) så att jag kan köra året runt? Nån bra delsyntet kanske? Enligt instruktionsboken är ju enda kravet "API-SF" så jag skulle kanske till och med kunnna köra med en mineral??! Bruse | |
|
Tja....jag kör året runt på en helsyntet, 5W/40....fungerar utmärkt på min E32:a, som är välskött sedan ny. Mineralolja kör du inte med på vinter, sliter mer än nödvändigt på framförallt kamaxeln pga att det bl.a. tar tid för oljan att komma upp dit vid lite minusgrader främst.. Men just oljedisk. är alltid en het potatis, eller brukar kunna bli det till slut :) Men du kan gärna läsa mer om oljor(finns hur mycket som helst) om du kikar i "sök inlägg" här på forumet(högst upp på sidan).. Finns massor att läsa och där bildar du dig en egen uppfattning om vad du ska/kan köra med. Men kör inte med mineralolja på vintern iaf(anser JAG).. Mvh Janne. |
|
|
Men byt inte olja i automatlådan själv, ta den till verkstad då. Min står med en trasig låda nu. |
|
|
Ismo: Oj...vad hände, eller vad gjorde du för fel vid oljebytet? Mvh Janne. |
|
| Jag brukar skvätta i Biltema Helsyntet i mina motorer. Det går alldeles utmärkt. | |
|
Janne T: Tappa ur 3L olja som kom ut genom pluggen och skruva ner tråget, bytte filer och på med allt och 3L färskt olja. Backar ut, yep fick igång backen igen efter bytet, kör iväg med ett smäll.. konstigt, men värre när lådan skulle växla till 2:an.. tvärstopp. Innan byte av olja så ville inte bilen backa alls, fick varva länge innan det började krypa iväg sakta. Så nu fungerar endast 1:an och backen, kan köra kanske 500m om jag startar bilen och kör iväg direkt på 2:an men sen bromsar lådan, får stå under natten och samma sak igen. Startar jag bilen och låter den stå igång en stund så fungerar inte 2:an alls. Gamla oljan var helt bläcksvart och hade klumpar i, dock inte bränd olja som tur är. Efter mycket sökande så hitta jag en sida där en person beskriver nästan samma sak och då var det slitna lameller för tvåans växel, men jag vet faktiskt inte. Oljan är rätt enligt M bilar, dock inte köpt från dem. Sidan = Länk |
|
|
Hej och tack för svar! Har lagt in en beställning på 10l Biltema helsyntet till svärfar som bor på "rätt sida" (=söder) om stan! :-) Bruse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.