|
|
|
|---|---|
|
Har hamnat i vinkevolten ang denna fundering, står i valet mellan X1 xDrive20d med automat eller xDrive23d. Då automat är ett krav blir prisskillnaden ca 20k (std i 23d) och det känns rätt ok. Å andra sidan så känns det som vanliga 177hk räcker men...Hur hade ni resonerat? Det logiska valet är att stå kvar vid 20d men 23d lockar. | |
| Utan tvekan 23d. Har provat 20d 177hk är för liten motor i så tung bil. | |
|
Får man fråga varför Berra? x1 xDrive 2.0d är lättare än motsvarande 320d och jag tycker den motoren är riktig bra i den bilen (med automat) x1 xDrive 2.3d är 5kg lättare är 325d med automat, så i botten borde ju dessa bilar vara jämnbördiga. Jag har själv valt 2.0d och tycker den passar X1 bra. Sen om argumentet bygger på att mer hk ger mer skoj, körglädje, lång eller liten kuk-faktor osv, så håller jag helt med, men 2.0d motorn i sig är fin till denna bilen tycker jag. Oavsätt är det samma motor med olika motorstyrning. |
|
| Jag har provat 2.0d jag vart besviken på motorn i denna bil jag tror personligen att 2.3d skulle göra sig bättre. | |
| Om inte xdrive är ett måste och om du inte måste beställa bil direkt, kommer automatlåda till 2.0 sdrive också framöver, enligt min bmw ÅF | |
| Frågan är ju om 20.000 minus rabatt utspritt över X antal år och ett förväntat högre andrahandsvärde gör skillnaden så stor i slutändan? | |
|
2.0d och 2.3d är inte samma motor med olika motorstyrning, eftersom det i 2.3d sitter en dubbelturbo. Det har ju också betydelse hur de är att köra. Min uppfattning av 2.3d är att den är otroligt "bred", även jämfört med 2.0d. Jag hade valt 2.3d. Den mindre prisskillnaden tror jag är helt klart värt det pga att 23d-motorn är väldigt trevlig. Jag tycker inte 20d är fel att köra heller, men 23d är snäppet vassare enligt mig. Förmodligen får du dessutom tillbaka en del av mellanskillnaden när du säljer bilen, vilket även dfallman är inne på. Det är så jag skulle resonerat. :) Mvh Wiberg |
|
|
Länk "BMW X1 xDrive23d sitter världens första fyrcylindriga dieselmotor med variabel dubbelturbo (Variable Twin Turbo). Vid varje varvtal ger de olika stora turboaggregaten maximalt laddtryck." Mvh |
|
|
Konfigen börjar vara hyfsat klar nu men valet av motor är ännu öppen men lutar mot 23d. Nu återstår prisdiskussion och se vad inbytet av en C30 kan ge. Ytterligare ett steg mot ett volvofritt hem är taget...;) / Håkan |
|
|
Håller tummarna för dig Håkan. :) Skall ha en 23d i helgen för att leka lite och se om sambon godkänner bilen. Vilken spec skall du ha då? Vi är ju överens om färg, fälg och x-line. :) |
|
|
Eller vad tycker ni om Stjärneker 320 istället kanske!? Länk |
|
| Stjärneker 320 har vi beställt till vår vita X1:a | |
|
@borsta: Navi pro, sportstolar, läder samt lite övrigt smågodis. Ej sportchassi. Har lånat hem 20d med automat och upplever att denna motor räcker till men merkostnaden blir ändå liten upp till 23d och kommer därför att sikta mot denna. Hade spec:en däremot inte innefattat automat hade nog valet fallit på 20d. Däremot så upplever jag bilen som aningen liten, hade gärna fått vara en bit större invändigt. Kommer bestämma oss i januari beroende på hur prisförhandlingen går. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.