AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.579

e36 325i misständer och dör ibland?

wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Passat 1,8t 3bg -01(Familjebilen)
Tjena!

Nu äre så att min e36 325i utan vanos börjat strula.

Felen är såhär,ibland så dör bilen vid fullgas för att sedan hoppa igång om jag släpper på gasen. Sen missar den på fullgas och kan börja gå på 5 burkar. annars är tomgången motorgången fin så länge den går bra,felet kommer bara ibland..

Gasar jag sagta upp bilen till maxvarv kan den gå nästan felfritt igenom hela registret.

Så vad kan felet vara? jag tänkte iaf prova byta tändstift samt bränslefilter.

Men det kanske finns "klassika" fel på denna motor som inte jag vet av.

Kan tillägga att bilens avgaser luktar inte starkt elle dyligt..

Tack på förhand MVH/Robin

OBS! inga vilda gissningar, utan berätta om ni haft liknande fel.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har haft ett liknande fel på min. Länk
Korta versionen var att det var fel på en tändspole.
Tyvärr är det fler fel kvar.

///BMW - Was sonst!
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Oki, men hur mkt får man betala för en spole på en skrot? är det samma på alla m50 oavsett litervolym och årsmodell?
En ny tändspole kostar ca 700kr. Man brukar kunna köpa 6st beg för några hundra.
Sen gäller det att kolla vilken som är defekt, ett sätt är att starta bilen när den är kall och köra den ett par min då brukar oftast den som är paj vara varmast annars är det bara att skifta en och en tills den låtar okej igen.
(Testa det innan du låter en verkstad felsöka)

När du endå är vid tändspolarna så kolla "gummiröret" som sitter mellan tändspolen och tändstiftet. Är det sprickor i den eller andra skador så händer det ibland att spänningen i spolen inte blir optimal och den kan då missa framför allt på låga varv.
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Okey, får prova byta tändstift och bränslefilter först iaf. DÅ man bör göre det ändå oavsett strul. Men nästa steg blir till att prova byta en eller flera spolar..

Jag använder ju bilen dagligen så den går ju att bruka.Men ändå störigt då man inte kan gasa lika vilt som man vill ibland=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.