AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
961

Hur stänga bakluckan mjukt på E34 Touring?

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Jag har nyss köpt min andra E34 Touring som kräver att man smäller igen bakluckan för att den ska stängas. På min första E34 räckte det med att justera "plattan med pinnen" som låset glider ned i, så stängde luckan sig av sig själv. Samma justering på den nyare bilen hjälper inte.

Jag har orginal gasfjäder till bakluckan på båda sidor (först satt en klumpig piratfjäder på ena sidan som skavde i gummi listen, men nu är den utbytt).

Kan man få isär låset för smörja mekaniken (om nu det är orsaken)? Kan man justera låsets placering/djupgående?

--- E34 Touring, mycket bil för pengarna ---
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Jag hade liknade problem på min.

Kolla så att inte öppningen via nyckeln "ligger på".

Fick för mej att det var nå sånt på min. Vrid med nyckeln fram och tillbaka några gånger för att motionera funktionen.

Annars kan du ta lös plattan med pinnen och göra justerhålen större så att du kan justera mera.

Blanka däck AB
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Tack för tipsen.

Nyckeln gick inte att vrida, så där har jag jobb med att värma, smörja och motionera mekaniken.

Ikväll såg jag att när väl bakluckan är stängd (efter en hård smäll), så ser den ut att ligga för djupt i förhållande till övriga karossen. Jag bör nog slipa till justeringsmöjligheterna för plattan med pinnen.
/Anders
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Okay, du kan ju prova först med att justera. Där kan du ha problemet.

Sen är det ju bra att kunna öppna med nyckeln också.

Blanka däck AB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.