|
|
|
|---|---|
|
Min airbag lampa började lysa för några dagar sen och när jag läste ur felkoderna fick jag följande felmeddelanden. 05 Front left sidebag Driver belt tensioner (Before mod. 2000 and All E36) 05 Front left sidebag Driver belt tensioner (Before mod. 2000 and All E36) 240 Controll unit internal error Tyckte det var lite underligt att felkod 05 stod två gånger. Felkoderna kom tillbaka när man körde erase i carsoft så jag testade koppla förbi det ökända kontaktdonet under stolen. Felen var fortfarande kvar efter en nollställning. Testade nu att med batteriet i dra ur kontakten under passagerarstolen och fick då helt väntat dessa två nya fel. 03 Passenger belt tensioner Power Supply (Before mod. 2000 and All E36) 26 Right seat occupation sensor Efter att åter ha monterat ihop kontakten så blir även DESSA felkoder kvar efter en nollställning i carsoft. Verkar alltså inte som att det funkar att nollställa airbgen med carsoft! Går dock att nollställa andra moduler. Är det någon som varit med om detta? Kan det ha något med felkod 240 som säger att det är något fel på airbag styrboxen att göra? | |
| hittat lösningen? har oxå fått felkod 240 + diverse koder.. | |
|
Om det inte går att nollställa koderna borde det ju bero på att du faktiskt har fel på dessa och bilen rapporterar dem på nytt efter nollställning. Att du fick kod 26 efter att ha kopplat loss sensorn i passagerarstolen är väl inte så konstigt. 05-koderna är bältessträckare, dvs de små sprängladningar som sitter i bältesfästena och som skall spänna till säkehetsbältet vid en kollision. De går sönder ibland (och tänder airbaglampan), jag har också haft en sådan. Jag vet tyvärr inget annat sätt åtgärda dem än att lämna in till BMW, vissa saker håller jag mig borta ifrån... Kod 240 vet jag ingenting om. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
03 är bältessträckar kablaget och 26 är sensormattan (passagerarstolen bägge två. Och som sagt går inte att nollställa något så länge det är fel. 240 vet jag ej vad man ska tolka som. Du ska aldrig köra diagnos med nått isärdraget och sedan kan det också bero på dålig kontakt i kontaktstycket under stolen. Om inte så. Du får väl börja med att köpa en repsats till bälstesträckar kablaget och mecka ihop en simulation till sensormattan. se mektips ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ubbe_530d Har du fått ordning på felet. Har nämligen liknande problem, 240 internal error. Och felkod 11 (rutairbag HF) som visas 2 ggr + bältesträckare HF. Sen ryckte jag ur stora kontakten under höger stol, då fick jag nån mer felkod(power supply) Och inget går att radera, borde ju gå att radera dom felkoderna jag själv orsakade med att dra isär och sätta ihop kontaktstycket eller ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.