|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
steaman: tack för förtydligandet! Mr. Burns: "Use an open-faced club! A sand wedge!" Homer: "Mmmmm... open-faced club sandwich." |
|
|
Med ett par bra dubbdäck tror jag du klarar dig långt. Står själv inför min första vinter med Bmw. Så det ska bli kul att se hur den beter sig jämfört med tidigare bilar.. Har tidigare åkt Volvos bakhjulsdrivna modeller och de är verkligen totalt värdelösa på vintern (utan diffspärr åtminstone) |
|
| Förresten, hur kopplar man bort antispinnen på E90? På E46 var det lätt att hitta knappen, men på E90 hittar jag inte någon sådan knapp? Var sitter den? Är det via färddator spaken? | |
|
Håll inne DTC-knappen i minst 3 sekunder. |
|
|
Bor själv i Luleå och kör mycket i hela länet under vintern, och mitt svar blir att ska du ha framkomlighet i snö/is så köp 4wd. Det finns liksom inget att ens fundera över i den frågan. Den enda orsaken till att jag sålt mina BMW:s som jag haft genom åren har varit just hur irriterad man blir varje vinter när man inte tar sig fram, eller får göra det med snigelacceleration. Tyvärr är jag ju så dum att jag köpt de flesta bilarna på sommaren, denna gång lyckades jag dock tänka till fastän det var mitt i juli så det blev en Audi A4 quattro (min 5:e 4wd-bil), en BMW 320xd står dock högst på inköpslistan. F.ö.: DTC-funktionen ger jag inte mycket för när det gäller att ta sig fram, den jobbar alldeles för aggressivt för att den ska funka väl på snö och is, troligen är den optimerad för asfalt. En vanlig hederlig diffbroms är betydligt mycket bättre. |
|
|
Förstår inte riktigt varför många klagar på framkomligheten, åker själv E36 året om och har inget problem att komma fram. tvärt om. En framhjulsdriven bil går ju bet så fort det är uppförsbacke. Självklart är ju 4hjulsdrift bättst, men klarar mig bra med bakhjulsdrift. |
|
|
Extremespeedy säger: "En framhjulsdriven bil går ju bet så fort det är uppförsbacke." Detta fenomen har jag inte märkt...Jag aldrig misslyckats med ta mig uppför en backe med en framhjulsdriven bil. Mvh Johan |
|
|
Den sämsta BMWn jag kört gällande vinteregenskaperna var 520E28, nästan omöjlig att ta sig upp för backar om man inte fick en ansats, med smala 175/70 original dubbade vinterdäck. Min 323E21 med diff har varit klart skaplig och jag har aldrig kört fast, bara nästan, konstigt nog är min 318E30 UTAN lamelldiff ungefär lika bra som E21 och är utrustad med dubbdäck 185/70 Firestone i bra skick, vilket är förbryllande (då min kompis 318isE30 var snorhal, trots skapliga dubbade däck). Jag träffade en man på en utbildningskurs och han hade haft E46 320 vilken han sålde pga de dåliga vinteregenskaperna, han körde en del hästtrailer och då fungerade det helt enkelt inte. JAg kan dock ej uttala mig, men alla nymodigheter som antispinn, antisladd osv borde ju hjälpa till enormt tyckar man ju, iallafall på den 530d-99 jag körde ett tag var mycket bra på vintern, men allt är ju relativt, har nog aldrig kört i det vinterklimatet Norlänningarna gör och det är väl då man vet på riktigt? |
|
| det gäller att ha bra däck. har kört två vintrar på gränsen till olagliga dubbfria. den ena med e30 sedan, den andra med e36 compact. båda 316i så inte så framtunga. men det är inte att rekommendera. särskilt inte om man bor i backiga huskvarna / jönköping. dock underhållande. men det var stor skillnad när jag fick på nya dubbfria däck förra året. det är väl i bara isen den inte rår på. det var nästan lite tråkigt. man vill ju kunna åka i sidled så att säga. | |
|
Tycker att 4-hjulsdrift är överlägset både fram- och bakhjulsdrift vintertid. Det är mycket stor skillnad i framkomlighet och även tryggheten är underbar. Känner mig även tryggare i en framhjulsdriven än bakhjulsdriven bil. Tycker även att man tar sig fram bättre med en framhjulsdriven. Även när man stannar i ett motlut och det är halt kan det vara svårt och komma iväg med en bakhjulsdriven bil. Så för att slippa säga några fula ord när det jäklas i snön så skulle jag nog undvika en bakhjulsdriven bil. |
|
| Det är väll självklart att fyrhjulsdrift är det bästa? inga konstigheter. Men nu var det ju så att han skrev att det inte riktigt passade in i budgeten, så att fortsätta skriva att han ska köpa fyrhjulsdriven där hjälper ju inte det minsta! Passar det inte in i budgeten gör det inte det, sedan kan man ju kolla på nån något år äldre bil istället, men det förstår nog han också! :) | |
Verdi |
Åja, en Audi A4 2.0t Quattro är ju inte dyrare än en E90 325i av samma årsmodell. Men om det MÅSTE vara en BMW så är ju utbudet på fyrhjulsdrivna BMW ganska så litet... |
|
Finns någorlunda fungerande 4WD-bilar från ca 2500 kr och uppåt på Blocket Norrbotten just nu så priset kan knappast vara avgörande i den frågan... ;) Men visst, ska man prompt ha BMW så blir utbudet väldigt begränsat, det är även orsaken till att det blev Audi för min del. Fast nu skriver ju inte mistii att det ska vara just en E90 så det är svårt att veta vad prisnivån ska vara. Det brukar gå att få fatt i E46 xi till riktigt hyfsade priser, rentav billigare än de vanliga. X3/X5 är andra rätt fina alternativ. Om jag nu inte körde så mycket som jag gör så skulle inte jag må illa av att rulla omkring i en X5 med V8. Ligger man t.ex. på max 12-1500 mil/år och man köper en fin beggad 02-04:a X5 och betalar "rätt" så blir den inte speciellt mycket dyrare per år än en E90 3-serie. Har själv f.ö. en Grand Cherokee V8 som bra-att-ha-bil (kör runt 3-400 mil/år med den). Bästa köpet jag någonsin gjort, kostade en spottstyver men går som en dröm. Helt suverän på det mesta utom kurvtagning på asfalt. Att den snittar 1,6 spelar heller inte så stor roll med de miltalen. Varför inte köpa en sån OCH en 3-serie bakhjulsdriven :) |
|
Deora |
En bakhjulsdriven bil går ju aldrig att jämföra med en 4 hjulsdriven bil,, så om den enda skräcken du har är att köra fast i snön så är de ju onödigt att köpa en bakhjulsdriven,,, själv kommer jag no mest troligt att aldrig äga en 4x4 och min erfarenhet av 3 serien är att jag är grymt imponerad av framkomligheten i snön,,, jag bor uppe i gällivare och där finns endel riktigt branta backar,, skulle tippa på att dom är minst 15-20 graders lutning. jag stannade min e36:a mitt i backen som de låg 5cm nysnö i och slog på min asc+t (antispin/antisladd) och drog iväg utan problem. dock var de automatlåda på bilen så man gör ju jävligt bra och ryckfria starter,,, men jag blev ruskigt imponerad på hur bra antispinnen funkade,,, nu säger jag inte att den är bättre än en 4 hjulsdriven bil men den är då garanterat den bästa bakhjulsdrivna bilen jag har åkt/kört när de gäller att ta sig fram. |
|
Hur gick det med bilvalet mistii? Blev det en BMW 3-serie? Jag antar att ni har fått så pass mycket med snö att du hunnit testa ordentligt nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.