AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.409

3-serien framkomlighet snö

Sida 1 av 2
Vi funderar på att byta bil från en Ford till BMW 3-serien. Vi har kikat lite på 320i och 325i, men läste på något ställe att de har dålig framkomlighet i snö. Stämmer det? Vi bor längst upp i norr, Kiruna, så det är verkligen viktigt att bilen har bra framkomlighet. Vi kikade lite på de fyrhjulsdrivna bilarna, men de är för dyra för vår smak.

Jag tycker precis tvärtom. Finns det bara snö att greppa i och det är lite mönster kvar på däcken så drar den fantastiskt bra. Jag antar att det beror på viktfördelningen så det blir mycket vikt över drivhjulen.

Jag är helnöjd med vinteregenskaperna, det överaskade mig mycket positivt.
Det låter ju toppen!! Det känns ju viktigt med tanke på att vi har mycket och lång vinter :)

Du kommer inte att ångra dig :)
Verdi
Backard,
En framtung framhjulsdriven har ju mer vikt på drivhjulen än de 50% en BMW har. :)
Hur är det prismässigt med reservdelar, service osv?

Verdi, menar du att u inte tycker de har bra framkomligehet??

Verdi:
Och?
Verdi
mistii:
Jag vet inte. Det lär ju inte vara någon strålande framkomlighet iaf. Köp hellre en Audi Quattro om du ska köra mycket i snö. Dyrare än en 325ix lär den ju inte vara heller.

Backard:
Du skrev ju "Jag antar att det beror på viktfördelningen så det blir mycket vikt över drivhjulen"

Då svarar jag med att en 3-serie har ovanligt lite vikt över drivhjulen och att ditt argument är direkt felaktigt.

Vad är det du inte förstår?
Det är din attityd jag inte förstår.
Verdi
Ledsen. Jag brukar framstå som lite dryg när jag skriver. Försöker att tänka på det.
Då kanske vi kan återgå till trådskaparens fråga.

Välkommen till forumet mistii! Hoppas du inte blivit avskräckt av denna inledning.

BMW 3-serie har mycket bra framkomlighet i snö. Det är det bästa jag kört med kombinationen bakhjulsdrift och motorn fram.

Vad det gäller priser på service och reservdelar så kan du finna svar på det mesta om du söker här i forumet.

Vad är det för årsmodell du tittat på?
För att få lite perspektiv på det hela kan jag kontra med hur min bakhjulsdrivna E60 är i snö: Den är kass! Sämre vinterbil är svårt att hitta. Ang. bakhjulsdrivna 3-serien vet jag inte då jag enbart kört xDrive, den är dock fantastisk i snö.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
mistii:

Jag skulle helt klart rekomendera fyrhjulsdrift, jag är mycket nöjd. Iofs har jag (min fru) ett äldre lite mer robust system (iX) med en specialdiff bak, men nyare BMW med xi (E46 325/330, E39 525) har bra funktion.

Det nyaste systemet med xDrive är faktiskt bäst i test, de slår t.o.m. Quattro på fingrarna!

Räkna med 1-2dl extra per mil, vår E34 525 med automat ligger på 1,2-1,4l/mil men då går den bara 5Km i förortstrafik på morgonen och eftermiddag...

Jag lyckades hamna i diket en gång för 4 år sen - men kom upp igen för egen maskin! Då gjorde det inget att den drar lite mer soppa!

Mvh
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Måste säga att jag också är väldigt nöjd med framkomligheten i snö, jag bor uppe ovanför en 120meter extremt brant backe och det händer ett par gånger per år att vi får stanna bilarna nedanför och gå upp, framhjulsdrivna hela bunten, förutom mina. Men i vintras hade jag inga problem alls med e90:n. Tänk bara på o kanske köpa däck med vettiga mönster, som gräver lite mer!

Lite kuriosa, hade mina sommardäck på när första snön kom här i år. 4cm blötsnö, oskottat och tog mig nästan upp för hela backen med original michelin pilotsport 255or, som bekant, inte mycket till grävar mönster på dem ;)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vilken generation av 3-serien tänker du på?
Grymt nöjd med min 318iT -07. Blixtsnabb DTC.
Men om framkomlighet är en känslig punkt så föreslår jag att du satsar på xi eller xd modell.

__
Min bil:
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Har aldrig använt min DTC, vad har den för funktion egentligen, blir fjädringen hårdare?
saxat frpn BMW

Dynamisk väggreppskontroll, DTC, medger ett körsätt som är både sportigt och säkert. I samma ögonblick som ett drivande hjul förlorar sitt grepp, minskar DSC motorvarvet. När DTC är aktiverat, sker detta ingrepp i motorstyrningen något långsammare. Därigenom tillåts mer spinn på drivhjulen inom definierade gränser. Bilen kan köras genom en snäv kurva med kontrollerad sladd, utan att förlora sin stabilitet på halt underlag.

DTC är en vidareutveckling av det beprövade Dynamisk stabilitetskontroll (DSC).
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Så man borde köra med DTC inkopplat hela tiden? Men vad jag har hört försämras köregenskapen med DTC inkopplat, den är till bara vid nödsituationer såsom mycket snö eller om man kör på grusväg?
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Det är alltså BMW's antisladd vi talar om. Man vet ju aldrig på förhand när en nödsituation inträffar så personligen tycker jag det är klokast att alltid ha DTC inkopplad. Men om man nån gång vill sladda lite extra så kopplar man ur systemet bara.

Mr. Burns: "Use an open-faced club! A sand wedge!"
Homer: "Mmmmm... open-faced club sandwich."
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror blev nog en sammanblandning av DSC och DTC i ditt inlägg, borde stå:

Det är alltså BMW's antisladd vi talar om. Man vet ju aldrig på förhand när en nödsituation inträffar så personligen tycker jag det är klokast att alltid ha DSC inkopplad. Men om man nån gång vill sladda lite extra så kopplar man ur DSC genom att aktivera DTC.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.