|
|
|
|---|---|
|
Hallå Även jag har drabbats av typfelet med fukt i cabmotorn på Z4. Lyckligtvis fick jag den utbytt på garanti (det sparade jag 10.600kr på) men nu när jag sitter med en sprojlans cabmotor så vill jag ju undvika att dränka ytterligare en. Är det någon som vet vilka områden det är som är känsliga på bilen? Vart ska jag undvika att tvätta? Jag kommer inte att sluta tvätta bilen på grund av detta men om det finns några ställen som man absolut inte ska spruta vatten på så är jag tacksam för tips om dessa. I nuläget så undviker jag högtryck i kanten mellan cabben och karossen men onekligen blir det ju blött när man tvättar ändå. -Vad är era tankar och erfarenheter? ------- //Lövet | |
|
Bäste Z4-ägare, jag vet inte själv vad som är ömtålligt men jag vet dock att många andra trådar behandlat detta. Inte minst en tråd som redan ligger uppe som en utav de senast uppdaterade. Annars är det bara att bruka sökfunktionen - finns mycket i ämnet. |
|
|
Den tråd som handlar om ämnet kommer aldrig fram till något utan slutar i gräl om hur mycket egentligen reparationen ska kosta. Detta bryr jag mig inte om eftersom det redan är betalat. Det enda jag vill veta är hur man gör för att undvika att få nya fuktskador i motorn. ->Vilka områden ska undvikas vid tvätt? ->Finns det andra åtgärder som ska vidtas? ------- //Lövet |
|
|
Personligen tror jag inte att det är biltvättandet som tar kål på motorn utan allt regnvatten, främst för att det normalt sett handlar om större mängder vatten (eventuellt kanske det också rinner ned mer skräp i dräneringskanalerna). När du nu har fått en ny elmotor inbyggd bör du dessutom ha fått den uppgraderade varianten av motorn, som ska vara bättre inkapslad och därmed tätare och okänsligare än den som satt i bilarna innan faceliften. Jag kan inte minnas att jag har hört talas om en endaste Z4-ägare som har haft problem med just denna motor. |
|
|
Det vore ju grymt om det vore så och det är ju lite det jag hoppas på. Men är det inte så att motorn efter facelift är av en helt annan typ som inte passar på pre-facelift? Tittar man i realoem så är nämligen facelift motorn mycket, mycket dyrare än den som jag fått. Bättre kapsling av gamla motorn kanske jag kan hoppas på dock... ------- //Lövet |
|
|
I BMWs servicerutin står att motorn vid eventuellt byte SKALL bytas till en inkapslad version, hoppas verkstaden har koll på det Vad är det för garanti du fick den utbytt på? |
|
| I och med att det är ett känt problem så byts elmotorn, precis som highstream säger, medvetet mot en inkapslad version. Så vitt jag vet finns inte den gamla ens att få tag på, jag har till och med hört att de ska ha samma artikelnummer. | |
|
Låter strålande att det inte längre den usla typen längre, känns skönt! highstream: Den garanti som täckte är från handlaren som jag köpte bilen av. ------- //Lövet |
|
|
I en tidigare tråd har det bl. a funnits en länk till ett stycke DIY som berörde ämnet en hel del, utöver själva bytet fanns även en mängd bilder där bland annat den nya och gamla motorn jämfördes sida vid sida. Förvisso är det en minst sagt tvivelaktig mätenhet, men hur många mil har era bilar gått när cabmotorn havererat? |
|
|
Jag tror nog det mest beror på otur dvs hur mycket större smutsbitar som täpper igen dränieringshålen och gör att motorn dränks Mao kan en del exemplar fungera en hel livslängd utan problem medan vissa havererar efter bara några tusen mil |
|
|
Min packade i alla fall ihop vid 10.000 mil. Bilen är från 2003-06 ------- //Lövet |
|
|
highstream: jo, det var just därför jag skrev att det var "en minst sagt tvivelaktig mätenhet". Har en bil som gått lite men som står utomhus en del sommartid vilket torde kunna bli ett bra exempel på att milen inte spelar någon större roll - även om det kan ge en fingervisning om hur exponerad bilen varit för vädrets makter. Därav frågan. Andreas: uppfattat, skall bli intressant att se när det så att säga skär sig. Uthämtad 2003-05 och 2550 mil men har under sju somrar stått i skärgårdsmiljö vilket borgar för en hel del löv, barr och annat mög som säkert kan korka igen dräneringen. Vet att man kan göra rent dräneringsrören samt även vidta förebyggande åtgärder men det känns inte värt besväret. |
|
| Min elmotor tackade för sig efter ca. 3.500 mil, trots att den nästan alltid står inomhus... :-( | |
|
Hej!! Har precis köpt en Z4 -05, var kommer jag åt att se dräneringen och att rengöra den??? Mvh Hasse Z4 |
|
| Stort Grattis, har läst här på forumet att en 2005:a har en kapslad motor(rätta mig om jag har fel)så du behöver inte va specielt orolig tror jag// aske | |
| Näe, 2005 har nog ingen (bättre) kapslad motor. Nya motorn torde ha kommit med facelift och den kom bekant först till MY06. Jag har läst om ett gäng MY05 som drabbats. | |
| ok,du har kanske bättre koll, vi får se om någon annan svarar.jag ligger nog risigt till, 03;a !!. | |
| Freddesix har helt rätt, den nya elmotorn kom med den faceliftade modellen, dvs. från årsmodell 2006 och framåt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.