AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.277

fortfarande vibrationer efter stödlagerbyte (750 e32) vad är felet?

har nu bytat båda stödlager och växellådsupphängning! men har fortfarande vibrationer vid gaspådrag runt 40km. kollade knutarna och dom såg okey ut, smörjde även upp dom!

vad finns det mer som kan orsaka vibrationerna? skakar i hela bilen :(
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kardanaxeln kan ha vibrationer. Medbringaren kan sitta fel på splinsen eller helt enkelt så är den något krökt. det bästa är att lämna in den till en firma som jobbar med kardan axlar, som kan kolla upp den.
Har också läst någon typ av snål variant där man kör bilen på en lift och repar kardanen med en skruvmejsel. Motsvarande sida som den blir repad på så ska man tex sätta en slang klämma. Vet ej om det sista tipset funkar speciellt bra, har ej gjort det själv:)

Mvh. Richard
Tack för svaret! när jag delade på kardanen märkte jag upp så splinsen hamnade rätt. och kardanen har inte varit delad dom senaste 10åren. fattar inte riktigt vad du menar med att repa den med en skruvmejsel?

mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kollat motorkuddarna?
Mvh
Asken
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
När bilen körs på liften så tar man en fast punkt tex ett fäste på bilen eller en "verktygsvagn" eller något liknande. Sen håller man skruvmejsel eller kniv mot kardanen. Då märker man om det är mycket obalans i den. Som sagt inte gjort detta själv, men det bör ju funka.

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Kom på att du måste nog köra bilen på liften i exakt den hastigheten som du har vibrationer vid.

Mvh. Richard
richo- nu förstår jag vad du menar! ska testa detta.

asken- jag har inte kollat motorkuddarna? kan detta ha med vibrationerna att göra?
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej Ripley!

Vibrationerna kan också bero på stela polhemsknutar. Det är inte alltid man märker hur stela de är om man har kardanen nere och känner på den. Jag har råkat ut för detta vid två tillfällen, bägge var 740 E32:or. Den ena var det stödlagret på, den andra bilen fordrade ett kardanbyte.

En koll på motorkuddarna är som sagt var inte dumt heller!

Lycka till!

Mvh
A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
KRAFTWERK- jag smorde upp knutarna när jag hade kardanen nere. som sagt så gled dom väldigt bra!! ska kolla motorkuddarna iveckan. hur kollar man så att fästet mellan kardan och diff är okey? har även fått tips om upphängningen till diffen? men är inte diffen stumt monterad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.