|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ska bara utfärda en varning! Kontorsgrannen har bla en Passat CC 3,6. V6 med 299hk. råkade hamna bakom honom idag och tänkte han skulle få smaka lite av mina bakljus, men där hade jag fel! Vi var i stort sett jämnsnabba hela vägen upp till 140-150. Jag hade visserligen rätt dåligt grepp och körde utan antisladd och Passaten har awd och bre grepp. Iaf, lite roligt med en så diskret bil som ändå går riktigt bra! | |
| Mäh! Inte kan det väl finnas en Volkswagen som går lika bra som en BMW? B-) | |
|
Hehe, bra där. :) Min är ingen raket på något vis, men med nästan en hel liter till i motorvolym och två cylindrar till så tycker jag det borde vara större skillnad. Passaten är ju så diskret med! Hur går boxern btw? |
|
| Boxern har gått i idé just nu men annars så går den bra. Fast ärligt talat så tror jag att den har fullt upp med att hålla dig bakom faktiskt. Den är inte heller nån raket på nåt sätt. :-) Fast den låter som en raket med det nya sportsystemet! | |
| Härligt! Grattis till nya E34'an btw. Ser kalasfin ut! | |
|
Uppfattade inte men körde du med 2500-73 eller? |
|
|
Varken cylindervolym eller cylinderantal påverkar accelerationen utan det enda som räknas är drivhjulseffekt i förhållande till vikt. Onekligen ligger din 545 inte mycket bättre till där än 3,6an. ------- //Lövet |
|
| Tack Lus! Tyvärr är E34:an lite bättre på bild än live men det är en helt ok skjuts. :-) | |
|
Löv: skiljer 100kg i tjänstevikt till E60'ns nackdel. Hmmm, enligt Det Stora Internet ska CC'n nå 100 på 5.6 mot 545'ans 5.8. 5,43 kg/hk i E60 och 5,72 kg/hk i CC. 545'an måste ha en högre topphastighet då antar jag? Brukar inte effektförlusterna vara högre på awd än på rwd? Bägge bilarna har automat (eller DSG på CC'n, kanske är mindre förluster i den där kopplingshistorian?). Inte viktigt öht, bara lite roligt att prata om... |
|
|
Som du skrivit Lus ser det ut att vara jämt till 140km/h. Båda bilarna har väl en bestämd topphastighet på 250km/h så varför borde du ha högre? Effektförlusterna brukar vara större på Awd. DSG växlar väl avsevärt snabbare än automaten i din bil. Men mycket annat kan spela in, förarnas reaktioner, gav båda full gas direkt. Hur mycket soppa i tanken osv. Låg någon bakom den andra, slipstream fenomen osv. Nu vet jag inte hur säker du var, men trodde du att du enkelt skulle köra ifrån honom var det en missbedömning från din sida. Så stor skillnad är det inte på era bilar. BMW 545iA E60 - 2003 (Serie) PS - UMin 333 PS - 6100/Min Nm - UMin 450 Nm - 3600/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 6/Automatik Test in ams 24/2003 Gewicht 1783 kg 0 - 80 km/h 4,5 s 0 - 100 km/h 6,4 s 0 - 120 km/h 8,5 s 0 - 130 km/h 9,7 s 0 - 140 km/h 11,0 s 0 - 160 km/h 14,2 s 0 - 180 km/h 17,9 s 0 - 200 km/h - s VW Passat CC 3.6 V6 4motion - 2008 (Serie) PS - UMin 300 PS (220,5 kW) - 6600/min Nm - UMin 350 Nm - 2400/min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Allrad Gänge/Schaltung 6/sequentiell Test in ams 12/2008 Gewicht 1688 kg 0 - 80 km/h 4,3 s 0 - 100 km/h 6,1 s 0 - 120 km/h 8,3 s 0 - 130 km/h 9,6 s 0 - 140 km/h 11,0 s 0 - 160 km/h - s 0 - 180 km/h - s 0 - 200 km/h 25,1 s Mvh Johan |
|
|
Enligt Länk finns det två tester 0-100 km/h på 545iA som ger 6,4s resp 6,6s. Det enda testet på Passat CC ger 6,1s. 0-140 hamnar för alla tre bilarna på 11,0-11,2 s så det verkar onekligen som två ganska jämnsnabba modeller. ___ //Ulf |
|
|
Så blir det när man får springa och ta hand om lilltjejen mitt i ett inlägg...andra hinner svara precis samma sak. ___ //Ulf |
|
|
Hade inte kollat spec'sen på CC'n alls innan, så jag vart bara paff att vi var jämna. Heh, fin lista, de är faktiskt tokjämna upp till just 140 :) Med att 545 borde ha en högre topphastighet täker jag på att det skiljer mer i effekt/vrid än i vikt på bilarna, samt den (eventuellt) större effektförlusten i kraftöverförningen i awd'n. CC'n då borde ha en lägre utväxlad slutväxel för att hålla jämnt acc. Eller så är det bara som du skriver, Grelle, att DSG-lådan är så förbannat snabb. Skit samma, tycker iaf att det är kul att Passaten var kvick! Det roliga är att det är kollegans frus bil, han själv kör D3 S8 :D |
|
|
Lus: AWDn på Passaten är av Haldexmodell och använder endast 5% till bakhjulen på asfalt = förlusterna är mycket små. Kombinera det med lägre vikt, väsentligt snabbare automatlåda med mindre effektförlust och du har jämnheten förklarad ;) ------- //Lövet |
|
|
I tester brukar DSG uppvisa 0-100 tider ett par tiondelar snabbare än motsvarande manuell medan BMW's Steptronic är oftast är flera tiondelar långsammare än motsvarande manuell. DSG'n växlar väldigt snabbt och slirar inte på samma sätt som en vanlig automat. ___ //Ulf |
|
|
Passat cc v6 verkar vara en fin prestandabil för lite pengar, finns flera nya mer bra utrustning för under 400tkr på blocket. Hörde även i veckan av vw säljare att den kommer som 5-sitsig variant till årsskiftet. Sen är det tyvärr något som tar emot med att köpa VW.... |
|
|
Det är inga problem att beställa en splirrans ny välutrustad CC V6 för under 400´ med rabatt. Sen finns ju även 2,0TFSi DSG drygt 80´ billigare. Passat CC är en väldigt trevlig och prisvärd bil, både vad det gäller körkänsla, komfort och kvalitet. Snygg är den också. Har ni inte provkört så borde ni göra det, ni kommer säkerligen bli överraskade. I övrigt så är det dags att sluta att se ned på Volkswagen och inse att det finns betydligt mycket mer prisvärda bilmärken än BMW. MVH Christofer |
|
|
Nog för att CCn är jäkligt snygg.... men passat R36 är snäppet snyggare med sitt R-kjolpaket.. och soundet på motorn... jösses! Ståpäls! Har aldrig kört nån... men de verkar ju trevliga iaf :) // Erik |
|
| Kollegan sa att R36'an är något slöare pga högre vikt. Lite komiskt isf. | |
|
Tyckte R36:an var slö. Testade en Passat variant med dsg-låda och det var inget klipp i motorn. Vad gäller soundet kan jag hålla med att det lät trevligt. //Stefan |
|
Verdi |
Finns 299-hästarn till andra versioner av Passat än CC? De jag hittat på Bytbil har bara 250 hk. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.