AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.044

gaspådrag och avgassystem

Ac
73
AckeOfSweden
328i Touring -96
Hej
Är nybliven BMW 328 E36 ägare.
Och har levt på detta forum nu i 4 månader innan jag beslöt mig för att köpa en 328 touring.
Har dock några frågor som jag inte riktigt har hittat svar på.
En sak måste jag säga först. Att detta forum är riktigt bra. Finns svar på det mesta. Sedan tycker jag att där finns många inlägg där det inte står hur det har slutat och vad problemet verkligen var.

Fråga 1: Kan känna ibland när man gasar och skall sedan växla upp så känns det som om varvtalet stannar till lite eller höjer sig en liten bit efter jag har tryck ner kopplingen. Vad kan det vara. Nprmalt kanske. Har inte haft en manuell växellåda på 2 år. Så har nästan glömt det

Fråga 2: Han som jág köpte bilen av har ett avgassystem liggandes. Men det avgassystemet hade bara 1 rör. Men bmw har ju 2. Han sa att det blir bättre om man bara använder 1 rör och inte 2. (man kör ihopa dessa två till 1) Har hållt på med många bilar i mina dagar men tror han snackar skit. Vad säger ni?

Mvh
Andreas
P.s Har letat efter dessa frågor inne på forumet. men hittar inget. Kanske söker fel.d.s.

** Köra bör man, Annars dör man**
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Låter som något fel med mororstyrningen. Behöver med största sannoliket lämnas in på en felsökning utav felkoder för att veta exakt. Fråga två: Det finns inget som säger att 2 eller 4 avgasrör är bättre än 1. Allt beror på tjocklek. Har du ett 3" avgassytem så kan det flöda lika bra som 2 stycken 2" rör eller bättre. Sedan finns det en metod som heter X-pipe där man har två avgasrör hela vägen med en X tarm på mitten så avgaspulserna får friar flöde än utan. Detta kan man svetsa dit själv. Men mät tumstorleken på det avgassytemet som du har liggandes först. Sen har säkert ljuddämparna som sitter på det avgassystemet bättre flöde än ditt org, dito. Jag skulle testa att byta! Mvh Fredrik L

BMW CS #07491
Ang att varvtalet liger kvar ett kort ögonblick vid växling är helt ok.
Det gör så för att underlätta växling vid lugn körning.

Testa att göra en hårdare acceleration, motorn skall då normalt inte hålla kvar varvtalet något.

Detta fungerar i alla fall på min 328 från 96.

Hoppas du blir nöjd med bilen. :)
Ac
73
AckeOfSweden
328i Touring -96
Precis som du säger extremespeedy. När man kör hårt och växlar högre upp i registret så händer det inte. Okej. Då är det inget att oroa sig för. Men kan kolla felkoderna ändå och se om där ligger något som belastar.
Är det någon på forumet som har prövat att göra om sina 2st 2" rör till 1 3" rör. efter katarna då.

** Köra bör man, Annars dör man**
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Om det är ett halvsystem från katten och bakåt så kommer det inte bli mer än 5-10hk i effektökning som max, däremot kommer ljudet att förändras då ditt 3" system säkerligen har ljuddämpare med mindre motstånd = Högre effekt. Sen behöver man inte stirra sig blind på om det är 9 rör eller 1. Kolla på en lastbil tex som har ett slutrör även fast det är 16 cylindrar. Ditt 3" system kommer garanterat flöda bättre än originalet! Mvh

BMW CS #07491
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.