AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.347

klapper i framvagn 525 Touring

bd
11
bd
525iA Touring -01
Hej!

När bilen, en 525 Touring från 2001, körs över framförallt små ojämnheter (t ex kullerstenar eller grusvägar eller ojämn asfalt) i hastigheter upp till ca 50 km/h hör man ett dovt klapprande, som om något sitter löst, glappar. Alltså inget distinkt klonk.
Påtalade detta för Bilprovningen men de hittade inget. De sa bara att det till 99% var krängningshämmarstagen. Har bytt vänster krängningshämmarstag då det var lite glapp i detta enligt min mek. Inte heller detta hjälpte. Ljudet är oförändrat.
Har nu försökt på egen hand att ringa in problemet. Läste här på forumet att man kunde känna på hjulen i olika "klockslag" för att hitta olika glapp. Kände på båda framhjulen igår (ej upphissad, bilen står på backen) och nog kunde jag få fram ett litet glapp som hördes lite när jag hade händerna "kvart i tre" och vrickade. Man kan tänka sig att detta lilla oljud blir mycket förstärkt när bilen är i rörelse. Det låter som ljudet kommer någonstans nära hjulens insida.
Med dessa ledtrådar borde det väl vara en enkel match för alla proffs härinne.

Tack på förhand!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har exakt samma fenomen, har bytt krängningshämmarstag, stötdämpare och fjäderbenslagring. SBP kunde inte hitta glappet. Både jag och besikningstjejen (!) letade länge
Bilen är avställd nu, men det ligger två nya bärarmar och väntar. Är ganska säker på att det är ett litet glapp lodrätt i en av spindellederna. SBP´s skakbord avslöjar lätt horisontella glapp, men inte lodräta.
Prova att bromsa lite så att lederna hamnar i belastning skall du se att det också blir tyst.
bd
11
bd
525iA Touring -01
Har också läst om detta att man kan prova att bromsa lite. I mitt fall tycker jag inte att det har någon inverkan men jag har heller inte gjort någon djupgående studie i detta. Räcker det att ligga lätt på bromsen eller?
Jag får väl ta ut bilen på någon plats där jag vet att det låter och sedan köra fram och tillbaka med och utan broms helt enkelt.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med smågupp räcker det med lite broms. Större får man bromsa lite hårdare.
Det kan ev. vara en styrled (inre el. yttre) ta tag i staget och ruckla och vrid.
Jag tror ändå på en spindelled. Flera har haft ljudet och SBP hittar det inte.
Titta även om stötdämparen läckt olja. Mina var helslut vid bara 14´mil. De brukar sällan palla mer än 15´mil fram vad det verkar.
bd
11
bd
525iA Touring -01
Tack, jag har fått lite att bita i.
Oljeläcka på stötdämparna är det nog inte, det hade jag däremot på den förra efter 15.000 mil så det är väl dags att byta snart ändå. Bilen har gått 14,7 nu...

RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Hade samma ljud på min 525iM Touting -03 och där var den främre bärarmen som var glapp (nr 4 på bilden Länk ), delen kostar ca 1 500 kr.

/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.