AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.731

Lovar att aldrig mer klaga på E39:ans kylsystem...

Saxat från ett amerikanskt BMW-forum: Länk

Hur har man tänkt här? Verkar vara en mindre genomtänkt konstruktion...
Detta drabbar även E60 540,545 och 550. Därav placeringen av tråden. :)
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Det borde finnas en lag som gör en tillverkare livstids ansvarigt för riktigt korkade konstruktioner. Denna borde hamna på plats ett.
1600$ är skapligt med avans tycker jag på detta jobb.
Visst bra uppfinning med röret ock det kvarstår en del arbete med att demontera insuget samt locket för oljeventilerna samt i detta fall även detta rör.
Gjorde ett liknande jobb då jag bytte mina topp-packningar på min Audi 100 A6a-93 ock skall göra detsamma i helgen på min brosas A6a-97a.
Visst det är en BMW med V8a istället för min som är en V6a,men det tar en amatör som mej ca 1 timme att ta bort ett insug samt demontera detta ventil-lock (Valvepan) på min Audi ock jag lovar att det inte är färre delar än denna BMW.
Så säg max 3timmars arbete samt detta rör..
3000sek ock säg ett överpris på röret..2000kr = 5000kr.
1600 dollar på en 7kr kurs är ca 10500kr..
Nä nu räknade jag galet igen..
7 x 1600 = 11200kr
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, men återförsäljaren i USA vill ju tydligen ha 7-9000 $ och ägarna till bilarna är väl täta (tätare än kylsystemet i.a.f.) så varför inte?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det där röret går knappast för 2000kr, det är tillverkat för en relativt liten marknad och såg rätt genomarbetat ut.

Köper man en bil för 1 mille (i Sverige iaf) så är nog en reparation för 10k inte så farligt, spec i relation till samma reparation för 63k.
au
362
audidriver
540iAT -97
jag ställde precis frågan på e34m5.se om man behöver byta glykolen i bilen så länge den ser fräsch ut och håller frysskyddet. nu börjar jag fundera på att byta i alla fall, om det finns risk för korrosion inne i motorn.
audidriver: Vad har det med den här tråden att göra?

För övrigt en bra lösning på en idiotisk konstruktion av BMW.
Materialkostnaden för detta röret ligger runt 100-200kr tippar jag,ock med en cnc-svarv så är det fixat på 10min typ.
Kämkopplingen i röret ca 500kr så priset inkl arbetet runt 1000kr,varvid 2000 spänn är som jag skrev tidigare överpris.
Det rullar några bilar i staterna ock tippar på att denna verkstad gör detta jobb minst 1ggr/vecka så beställer man 100 rör av denna typ så inte f..n betalar dom mera än högts 1000 spänn/röret?
Kämkoppling skall givetvis vara Expanderkoppling
Tycker bmw har fler "ingenjörs tabbar" än andra märken, som t.ex. bakaxel problem på 98-00 e46. Rasade 330D motorer pga spjäll och nu det här?
Det är inga billiga reparationer det handlar om heller.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är svårt att förutse alla typer av slitage och utmattning när man konstruerar en bil... Dessutom måste man hålla tillverkningskostnaden nere för att kunna överleva som företag.

Sedan, varför gnälla på om dom tar 1600 dollar för detta?
Det är ju mycket mindre än 7-9000 dollar!

______

Som filmen visar så påpekas enkelheten att göra detta bytet i motsats till det ordinarie bytet som kräver att hela överdelen av motorn behöver demonteras.
7-9000 dollar för att plocka av topparna på en vanlig V8a från bmw låter saltat nog i mina öron eller omsatt till sek 49-63000kr,får man inte en utbytesmotor för detta ?
Än mindre 1600 dollar om bytet nu är så enkelt menar jag.
Konstruktionsmissar lever i varje modell,ock dessa är ett gissel för oss köpar/ägare,men spelar pengar ingen roll så är det väl ingen fara;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.