|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur en M73 motor andas? Min M73 har ett svagt sugande ljud längst bak på höger sida av insugskammaren. Kammaren avslutas ju med en "ventil" som uppenbarligen kan dra in luft från motorrummet. Har skruvat av den svarta plastkåpan/ventilen och verifierat funktionen. Håller man för kopplingen mot vevhusventilationen och drar den in uteluft från ett litet hål istället. I mitt fall hörs bara sugljudet på ena sidan. Drar jag upp oljestickan eller skruvar av oljelocket tystnar sugljudet. Så frågan är egentligen: Var ska motorn ta in luft? Eller ska det vara helt tätt och undertycket regleras med de svarta ventilerna? Varför suger den bara in från ena sidan då? /AGW | |
|
Lyfter min egen tråd. Har lagt in lite bilder på den magiska reglerventilen i min blogg. Då vänster och höger sida beter sig olika vet jag inte vilken som är kass och. Uppskattar om någon som vet eller har prylar liggande hjälper mig med vilken som måste bytas. /AGW |
|
|
Låter inte normalt att den drar luft utifrån atmosfären, det som ska sugas in är vevhusgaser. Om det är ett membrabn i, så kan det vara så att membranet har gått. Du kan testa täppa till 'alla' hål så den inte kan dra någon luft alls via vevhusventilationen för att se om den går som den ska efter det. Låt slangarna från vevhuset ventilera rätt ut i luften när du provar, dom ska inte täppas till. |
|
|
Har beställt två nya, en till varje sida. Återkommer med den "korrekta" funktionen. /AGW |
|
|
Bytte båda "ventilerna" igår. Korrekt funktion är "ingen funktion", dvs. det enda som ventilen gör är att leda vevhusgaser från ventilkåpan in i insuget. Provade att hålla för öppningen mot ventilkåpan och suga manuellt men då är det stopp. Samma om man blåser. Hör att det klickar lite i membranet men annars ingen förändring. Märkligt att konstruera en sån komplex pryl som inte tillför något. Kan också vara så är det är någon över/undertrycks ventil som bara slår till om visst över/undertryck uppnås. Nåväl, tog inte många minuter att byta dessa så nu kan jag släppa det projektet. /AGW |
|
| Är tomgången stabil nu? | |
|
Nja, beror på definitionen av stabil. Min tomgång har alltid varit låg och stabil. Ibland, ofta vid rödljus, varvar den upp lite i 1 sek. Typ från 600 till 800rpm. Har man bara foten lätt på bromsen rycker ju bilen till lite och det är lite irriterande. Jag har ju haft ett konstant inflöde av luft till vänster motorhalva via ventilen så jag misstänker att styrningen nästan klarat att kompensera detta. Snarare har jag blivit av med det felet "Check Engine" larmat för innan. Det hade ju något att göra med "Additive Mixture Adaptation IDLE FUEL reached maximum level.." Vad gäller tomgången kanske detta har med ACkompressor eller något annat som kopplas in/ur och tvingar motorn att kompensera? /AGW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.