AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.613

Hjälp med vinterdäck!

Jag är i rullningen med att köpa vinterdäck.

Jag vill ha odubbade godkända med relativt mkt mönster. För att spara på kulorna ska jag köpa begagnat.

Jag ringer upp på en annons där det står snödäck utan dubb. Jag frågar om det är MS eller friktionsdäck men gubben insisterar på att det är snödäck utan dubb, som nya dessutom.

Så vad innebär snödäck? Någon som vet? Samt vad är det för skillnad på dessa och MS-däck samt Friktionsdäck!

Tack på förhand för snabba svar, ska titta på däcken i eftermiddag!
Normalt är det samma sak, olika namn på samma produkter.
Kolla så att det står MS på däcken så är det lugnt.

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Äldre människor har en förmåga att kalla vinterdäck för snödäck
Friktionsdäck är odubbade vinterdäck
MS är en förkortning för Mud and Snow, dvs slask och snö, något som många tror är kravet för godkända vinterdäck
Detta är inte helt korrekt, kravet på godkända vinterdäck är märkning MS eller liknande OCH speciellt framtaget och avsett för vinterbruk. Finns massor med MS däck som inte är vintergodkända.
Skånemannen, vad var det för fabrikat och mönster på de däcken?
Tack

Jag vet inte riktigt vad det är för några, frågade inte eftersom jag är intresserad av att komma undan billigt.

Men ska det inte stå winter eller vara en snöflinga eller något sådant!?

Här är iaf annonsen:

Länk
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
det bör vara ms med en snöflinga. om det bara står ms utan snöflinga så e det mud and sand och funker lite sämre i kallt väder.
Länk

mvh/ Anders
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Alptopp eller snöstjärna ska det helst finnas på vinterdäck

Frasse
Det var m+s friction, fighter däck med gott om mönster som håller ett bra tag till! lite slitna fälgar men vad fan!

1300 spänn fick jag dom för efter argumentation!

Ganska nöjd är jag!

Vad tror ni man kan kränga de gamla däcken för, det är dubbade på plåtfälg. två dugliga och två tveksamma!?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.