AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.600

Hur har ni placerat era bilbarnstolar?

Hur har ni placerat era bilbarnstolar? i e39an så tycker jag att baksätet börjar bli väl trångt, har 4.5 åringens vanliga bältesstol med rygg samt den nyföddes babystol. Det återstår bara mittsätet nu där en vuxen sitter just nu, dock väldigt trångt, undrar därför om det är en dum idé att placera någon bilbarnstol i mitten istället?

Eller är det så att det blir osäkrare att ha ett barn i mitten bak?

4åringen nyss flyttat bak. Sexmånaders sitter fram i bakåtvänd. De som hävdar att det är säkrare att ha babyn bak av skälet att "man ändå inte ska sköta bebisen under färd" har aldrig haft en skrikig unge som tappar nappen. Han ska sitta fram eftersom en nöjd bebis=lugn förare=avkopplad och uppmärksam i trafiken! :-)
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Båda i baksätet. Alltid.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Har bägge bakåtvända. En i passagerarsätet fram och en i baksätet bakom passagerarsätet.

Det får inte plats en bakåtvänd barnstol i baksätet om man ska sitta bra i framsätet framför denna. Eventuellt skulle jag kunna byta till en annan stol som tar mindre plats.
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Baksätet alltid, efter att ha sett en bil med barnstolen fram som kolliderat med en älg så var det inte så svårt att välja, tur i oturen var att barnet åkte inte med vid olyckstillfället.
men har man två stolar bak blir det väldigt liten yta i mitten så frågan är om det är farligt att placera en spädbarnsstol i mitten.
Pe
157
Pekki
320dT -14
Hejs..
Grabben 1 år sitter bakåtvänd i bak o flickan 6 år sitter framför i framstolen framåt vänd...
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Fram med urkopplad airbag.

Frasse
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Ena grabben på 2,5 sitter bakåtvänd bakom passagerarsätet och andra killen på 3mån sitter i mitten bak. Då får tjejen rätt bra platts bakom förar stolen. Har ni oxå problem att se något i backspegeln när ni har en bakåtvänd stol på passagerarsätet?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ja när barnet sitter i stolen fram ser man knappast något i höger sidobackspegel. Man får vrida på huvudet i stället. Lite jobbigt ibland i flerfilig rusningstrafik.
Du frågar ju om det går att placera ett babyskydd på mittsätet bak i en E39 och en E60? Ta en titt i manualerna till babyskydden i butikerna så ser du vilka som är godkända för den placeringen. Brio Primo ska vara det. Den är dessutom smal och nätt, såvida man inte har bottenplattan Bas till den, vilket inte lär gå med tanke på kardantunneln.

Vi hade en Brio Primo tidigare, dock satt den på ena sidoplatsen bak i vår förra bil. Vår, snart tvååriga, dotter sitter bakom passagerarstolen. Det är två skäl till att hon inte sitter bakom förarstolen. Dels för att hon kliver i via "trottoarsidan" och slipper den farliga gatan samt att stolen kan fästas i framstolen (eftersom det är viktigare att kunna justerar förarstolen i längd- och höldled). Jag är "bara" 1,80 men sitter avslappat och bekvämt i framsätet framför dotterns BeSafe Izi Kid. Det tog dock ett bra tag att klura ut en bra stolinställning för såväl fram- som barnstol så vi båda sitter bekvämt längre sträckor.

Säkraste babskyddet uppges vara norska BeSafes modell, vet dock inte om den platsar/är godkänd att använda på mittplatsen bak i er bil. Det vet Mekonomen och andra återförsäljare.

Avslutningsvis så finns en annan fördel med att placera ett babyskydd bak, solljuset. Sitter barnet bak är det en smal sak att skärma av solljuset men sitter babyskyddet fram blir det varmare för barnet och mer direkt solljus trots att man har solskärm på stolen och redan där har offrat sikten i högerbackspegeln...
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Lite OT, men en fråga baserad på frassemannen & Pekki's inlägg.
Om/när man sätter ungen FRAMÅTVÂND i bältesstol/bilbarnstol i framsätet, skall airbagen vara i eller urkopplad?
Om den skall vara urkopplad, varför?
Har funderat på detta lite, kan dock inte se nåagon bra annledning till varför AB skall kopplas ur vid framåtvänd placering i pass stol fram, snarare tvärtom. (Skall villigt erkänna att jag inte läst instr boken till stolen ännu...)

/Pontus

hajen... Barnstolen står ju stumt där den står, en utlöst airbag dämpar därmed ingen framåtrörelse och kan således inte göra någon nytta utan enbart skada?
*lite snabb där* tänkte mig babysittermodell men i ditt exempel så används ju säkerhetsbältet precis som för en vuxen..
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
cadman - Precis det jag menar... Bältet används precis som för en vuxen och då borde airbagen göra mer nytta än skada. Eller missar jag något i mitt resonemang?
Skall man ha en baby sittandes bakvänt så skall givetvis airbagen kopplas från. BMW säger även att bältet skall skiftas till en annan typ, åtminstone gällande mina bilar, om en bakåtvänd stol används.

/Pontus

jo
114
josc
525 Touring -05
Preben : vad har du för stolar ? ska försöka mig på samma setup i min e61:a. tycker dock att det ser riktigt trångt ut med två bredvid varann + frugan.

/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.