AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.532

Dieselvärmare på 530d E39

ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Nu tycker jag det är dags att reda ut det här med dieselvärmare på 530d då jag har tänkt införskaffa mej en sådan :)

Har suttit nu några kvällar och sökt info om dieselvärmare (tillsatsvärmare, webasto) på 530d e39 och det var mycket bra läsning men också mycket olika svar på många frågor. Så man vet egentligen inte vad man ska tro om allt som man har läst, därför har jag lite frågor som jag hoppas få svar på och även mer info så man inte missar någonting.

Men då vill jag inte ha svar som: -Min bmw handlare säger att det går och det går inte osv osv!

Jag vill ha svar från folk som verkligen vet (som har byggt om sin värmare eller har det på sin bil redan ombyggt) och kan berätta hur bra eller dåligt det funkar.

Mina frågor är då.

Har alla 530d denna dieselvärmare? Importerade eller bara svensksålda? Alla årsmodeller?

Är det samma värmare (5kw) på bilar med tillsatvärme som dom med parkeringsvärme? Skiljer väl bara en cirkulationspump om jag fattat rätt.

Går det att koppla till ett tidur/fjärrstart till värmaren så man får värme i både motor och kupe vid avstängd motor?
Alltså går det att får kupefläkten att gå med eftermonterat tidur?
Behöver man cirkulationspumpen på värmaren eller räcker det med den lilla som sitter vid värmepaketet? ( antar att det sitter en sån på E39 som det sitter på E34)

Hur monterar man ett tidur? Följer det med instruktioner?

Måste man in på BMW och programmera om nånting om man bara vill kunna styra via tiduret/fjärr och inte via t.ex navienheten eller är det något som alltid måste göras?
Vad programmerar dom om, att t.ex kupefläkten och cirkulationspumpen ska går eller kopplar man in det med tiduret?

Vad kostar det att programmera om?

Hoppas på många fina svar och att dessa frågor ska räta ut lite frågetecken både för mej och andra.

Blanka däck AB
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kontaka en Bilelektrisk firma som säljer Webasto och montera en eftermarknadsvärmare. Originalmonterad Webasto som är märkesspecifica finns inga reservdelar till speciella kretskort för dessa mm. dessutom usel kvalitet. MB har lika koncept och de har/haft ett lågt subtionerat pris för utbyte när dom gått sönder Men inte BMW inte.
En eftermarknadsvärmare finns alla reservdelar till och har ett eget "diagnosprogram" som ligger utanför bilens ordinarie.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ck
365
ck3
530DM Touring -02
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
De där var som inte svaret på mina frågor.

Ja vet ju folk som har fått det att fungera, men vill ha reda på hur dom gått tillväga osv.

Har 330d samma värmare eller?

Blanka däck AB
ck
365
ck3
530DM Touring -02
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Glömde skriva, måste man ha digital(stora) kliman eller funkar det med lilla (vred) också?

Blanka däck AB
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Skriv Webasto på sök inlägg och du har läsning länge det skiljer en del på värmarna en del E39 har med klocka beror ju på hur kund har nybeställt..tror det vanligaste är den enkla hjälpvärmaren det går tydligen att bygga om den men är väl inte helt lätt, har den i min 530d (som förövrigt är till salu) och den funkar väl rätt bra med att hjälpa till att få upp motortemp..men som Hasso säger en eftermonterad är helt klart bättre..

Vet att Webasto skulle ta fram en tillsats för att just kunna styra hjälpvärmaren men vet ej om den kommit. Länk
ck
365
ck3
530DM Touring -02
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Jag har läst mycket men har som inte fått någon klar bild i det hela. Är så många som tror eller hört ditt och datt så därför skapade jag den här tråden för att reda ut allt med korrekta svar från folk med egen erfarenhet-

Visst, skulle nu orginal värmaren gå sönder så köper man ju hellre en från Webasto direkt.

gto80: Har du den ute till salu eller?

Blanka däck AB
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Lite av problemet är väl kanske att det är spärrade kretskort så en vanlig Webastoverkstad kan ju inte göra så mycket.

Ja den finns på annonsbörsen..Länk
ck
365
ck3
530DM Touring -02
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Jaao, kan förstå att dom kan krångla till det för oss.

Men visst går det att få till hyffsat eller?

Blanka däck AB
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
är du inne på att köpa en E39 D
we
20
welder
530d limo-01
ja har en svensksåld 01, den köpte jag en klocka till på bmw service i ludvika den funkar kanon som parkeringsvärmare efter det har 3tider i minnet
pa
182
paa
530DA Touring -02
Jag har eftermonterat en Webasto timer och fjärrkontroll på min 530d och det funkar, dock kan du inte styra den via menyn på "skärmen". En annan nackdel är att värmaren är programerad att bara gå i 30min vilket inte ger tillräcklig kupetemp.
ck
365
ck3
530DM Touring -02
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
paa: Okay, det är ju som det jag är ute efter. Bara kökit att måsta in på skärmen i trycka dom man vill starta den lätt å smidigt.

Ska inte gångtiden gå att ställa in själv? Typ 15min eller 45min?

Hur bra värme är det i motor och kupe efter 30 min om de e ca -10 ?

Går din kupefläkt då värmaren går?

Blanka däck AB
pa
182
paa
530DA Touring -02
Det går att ställa gångtiden via timern, men det verkar som gångtiden är bergränsad till max 30 min i värmarens mjukvara. därför är jag inte helt nöjd, rutorna är knappt isfria men om man startar om värmaren behöver den inte gå mer än 10-15 min till så börjar det bli behagligt i kupen. Nu går inte min värmare över huvud taget, vet inta om det är värt pengarna att laga den, men med facit i hand så tycker jag knappt att timer och fjärr är värt pengarna.
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
>paa

Jag antar att du i original så att säga inte hade funktionen "parkeringsvärmare" - och då blir resultatet bra motortemp men dålig kupétemp (går att komplettera med en särskild slang/pumpsats för parkeringsvärme).

Btr. att värmaren inte startar betyder ju att det vintertid blir lite problem med motortemp - Webaston behövs verkligen då det är några minusgrader. Antar att du känner till att värmaren "går i blockerat läge" om den har misslyckats med några startförsök. Om du inte gjor det - prova att "häva blockeringen" och se om det hjälper. Här finns manualen med mycket matnyttigt Länk .

Mvh/Saij
pa
182
paa
530DA Touring -02
Jodå jag har hävt blockeringen flera gånger,när jag gjort det går den ibland ett par gånger, ibland ingen. Nu är det några år sedan jag monterade timern men jag har för mig att det sitter en vattenpump vid värmaren, behöver jag en till?
Sa
440
Saij
X3 -12
>paa

Hej!

Kollade på Länk men jag lyckades inte hitta de olika slang/pumpsatser som jag sett tidigare :-(. På vår -00:a (utan parkvärmare) konverterade jag till det genom omprogrammering och det blev ungfär som du beskriver, vet att jag då kollade att det var skillnad (och fanns på RealOEM) mellan vanlig tillsatsvärmare och parkvärmare. Vill minnas att det var en slang & ventilsats. Finns nog ett antal trådar om detta om man orkar fördjupa sig :-).

Mvh/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.