|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har haft problem varje år vid besiktning pga svag handbroms....tidigare har det gått fint att justera varje år och har då med nöd och näpe fått godkänt. Nu till problemet: Jag byte klossarna för en tid och smörjde upp alla rörliga delar, sandpapprade "trumman" och gjorde rent....efter det justerade jag in beläggen med kugghjulet bak samt spännde handbromsenvajern inne i kupen, resultatet blev perfekt...en stund... så fort man har kört några km och bromsskivorna blivit varma så slutar handbromsen att ta helt! Jag har försökt att justera in handbromsen när bromsarna är varma, kalla, testat allt! varför blir det så här? Mvh/Körven | |
|
Det är ju definitivt en svag punkt på dem, det enda jag har haft problem med inför besiktningen med min. När du har kört en stund, räcker det inte med att justera ut backarna med justerskruven som sitter mellan backarna i nerkant så att de nästan ligger emot? Det brukar räcka för mig, det blir visserligen aldrig någon jättebra bromsverkan men tillräcklig för bilprovningen. /Maxax |
|
|
på E39 så släpper man först vajrarna vid spaken klicka justerskruven i navet så att hjulet låser sig, släpp nu 12 klicka på justerskruven, spänn upp handbromsen via vajern så att hjulet nästan låser sig vid andra klicket. på 3-serien E46 så gäller samma procedur (men bara 10 klick) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Jag ska ge det ett försök till så får vi se:-) Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.