|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, har en liten fråga till folket. Det är så att mina vindrtetorkare studsar lite över rutan om jag åker i ca 130-140. Jo jag vet att högsta tillåtna hastighet är 120 i Sverige. Hittade en bränd säkring för ett tag sedan och när jag översatte det tyska ordet som innehöll ca 2876 bokstäver så fick jag fram att detta skulle ha med trycket på vindrutetorkarna att göra. Kan detta vara problemet tro? Finns det då någon form av motor som ökar trycket på torkararmarna i högre hastihet? Förklara gärna lite hur detta fungerar om du/ni vet. //Micke | |
|
Det finns en motor som justerar trycket på vänster torkare beroende på hastigheten, i fyra steg om jag minns rätt. Detta finns på de dyrare modellerna av e34. Jag har iaf den funktionen på min 535a. Tyvärr har det tenderat att komma in vatten i snäckväxeln, men jag plockade ner min och tätade, tog bort vatten och silikonfettade, har fungerat perfekt sedan dess. Motorn/snäckväxel sitter väldigt utsatt för vatten som rinner ner genom ventilationen under rutan. |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är nog det som kallas ADV. Har detta på min 535i -89 också. Kontakten (vit) till denna sitter bredvid den vanliga kontakten till torkarmotorn nere bakom säkringsboxen. Länk Själva motorn som SpeedLover förklarar sitter monterad på själva torkararmaturen med tre Torx-skruvat (inringade i bilden nedan). Länk Vad jag förstår är det endast den vänstra torkararmen som är utrustad med denna motor. Scinner : Studsar båda dina vindrutetorkare? Om torkararmarna inte har en lämplig/korrekt vinkel mot vindrutan kan de börja studsa och arbeta dåligt - men detta borde du dock märka i låga hastigheter också. |
| Om torkarmekanismen börjar bli sliten, blir vinkeln fel mot rutan och det kan också orsaka studsande. | |
|
Kanon bra svar, tack till både SpeedLover och bmw-slangen! Kan inte säga 100% om det kommer från ena eller andra sidan. Ska lyssna efter nästa gång det regnar vilket lär bli ganska snart antar jag :) (vart e soooolen) Har även sett lite snabbt att toppen på högra torkarens blad sticker ut lite från vindrutan i viloläge men tycker annars den verkar följa med bra. Får ta en närmare titt på den så att den inte är skev eller liknande. Tack för klockrena bilder och svar!! |
|
| Kommer självklart att kolla motorn också eftersom just den säkringen var bränd innan och jag har bytt ut den och den har inte gått igen. Kan kanske ha blivit kortis i motorn så jag behöver en ny. | |
|
Jag kopplade ur motorn på min 540 när jag renoverade min mekanik, alla andra bilar har ju fjäder så fatta aldrig grejjen :P Jag har åkt bra mkt fortare än 140 efter det utan hoppande vindrutetorkare, kolla så de har rätt vinkel. Och som någon sa så blir de lätt lite oroligt när länkaget är glappt. Armen på förarsidan går att spänna manuellt dessutom, sitter under locket i änden på armen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.