|
|
|
|---|---|
|
Vet inte om jag slår inte öppna dörrar med detta inlägg men jag tänkte bara dela av med mig av en iaktagelse jag har gjort. BMWs sexor verkar vara unika bland tillverkare såtillvida att de kombinerar ett ganska högt vridmomentuttag från låga varv (~2500) med ett ganska högt effektuttag. Här är några exempel: 330i: 2996 cm3, 320 Nm @ 2750 rpm, 272hk @ 6700 rpm 325i: 2497 cm3, 250 Nm @ 2750-4250 rpm, 218 hk @ 6500 rpm Har kollat lite på www.carfolio.com. Och det finns självklart massvis med tillverkare som har motorer med både liknande effekt och vridmoment uttag. Exempel: Porsche Boxter s: 3436 cm3, 360 Nm @ 4750 rpm, 310 hk @ 7200 rpm Som synes så hamnar dock vridmomentoppen mycket högre upp i registret, vilket även gäller andra tillverkares motorer med liknande effektuttag. Om istället vridmomenttoppen ligger vid ca 2500 varv så får andra tillverkare inte ut särskilt hög maxeffekt. Det kanske inte är struntprat att BMW gör världens bästa motorer! | |
|
Vanosfunktionen är väl en av anledningarna till detta? Kam-öppningstider har alltid varit en motortillverkares gissel genom tiderna. Genom vanosfunktionen blir dessa tider variabla ock bidrar till både högt vridmoment ock högre effekt-uttag. |
|
| Visst var BMW tidiga med variabla ventiltider, men det har t.o.m. funnits ett tag på Volvos motorer nu. Utformning av insug är en annan del BMW har lyckats med. | |
| Jo variabla ventiltider har ju numera de flesta tillverkare. Dock verkar det fortfarande vara ovanligt att ha det både på insug och avgas som BMW har. Kanske en av anledningarna till BMWs utmärkta siffror. Till exempel har Audis senaste 2.0 TFSI motor fortfarande bara variabla ventiltider på insuget. Får en nästan att undra vad man betalar för när man köper en Audi :-). | |
| Valvetronic är en annan pusselbit. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant iakttagelse! Som nämns innan är varibla kammar och effektiva insug stora bidragare. Något som jag ofta förknippar med variabla kammar är Honda's VTEC system som de introducerade runt 1989 om jag minns rätt. De har ju haft tid att fila en hel del på detta system, hur står sig deras motorer mot BMW:s med avseende på egenskaperna nämnda i denna tråd? |
|
Vad säger att t.ex. inte Porsche har 95% av max vridmoment vid 2750rpm? Tycker du det är bra att ha max vridmoment så lågt som möjligt? Mvh Johan |
|
|
Det unika som allmänt brukar lyftas fram är att förbrukning kontra motoreffekt (prestanda) alltid ligger högt hos BMW! Det är ofta man jämför med andra märken och ser att BMW oftast drar det längsta strået gällande just att modellerna förbrukar vid normal körninig inte speciellt mycket bensin trots 200hk eller mer. Alltid kul att jämföra med volvos klumpar, inte ofta framgår det att BMWs V8or i E34an/E39an behöver mindre eller samma mängd bränsle som en trött 940/740/960/850 tex. Cw värdet därimot är väl inte (var iallafall) inte BMW starkaste sida, vilket har en förmåga att dra ner på topphastigheten..men det gäller egentligen bara modeller som E28 och de generationerna. BMWs motorer är också klart tysta i förhållande vad de levererar, tänker på M-maskinerna som i vissa fall är tystare än de egna 2.5-3 liters sexorna men levererar bra med kraft när det behövs. Angående vridmomentet så har (tidigare iallafall) det maximala ofta hämtats ut högt uppe i varvregistret, inte så imponerande, tänker speciellt på de små 2l sexorna och de tidiga 24v sexorna, men annat är det väl idag? |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite OT, men angående luftmotståndsvärdet så kan jag inte låta bli att hämta några meningar från när Trafikmagasinet testade E34 520i 1988. Länk Christer Glenning : En av BMW's toppchefer lär en gång ha sagt "vi säljer INTE luftmotståndsvärden, vi säljer bilar". Och därmed menar han att en BMW skall se ut som en BMW, även i en tid då konkurrenterna alltmer ser ut som överjästa limpor! :-) Men E34 hade faktiskt ett riktigt lågt luftmotståndsvärde för att vara på den tiden och med den karossformen, den hade faktiskt bara 0.30 i Cw. Jag är kanske något partisk då jag har en E34 själv, men jag tycker alla bilar numera ser ut som överjästa bakverk, de stora bilarna ser ut som överjästa limpor och de små som överjästa bullar :-) Men tycker samtidigt att BMW lyckats ändåså behålla något speciellt i formspråket trots överjäsningen medans många andra märken och modeller har försvunnit bort i överjäsningen till intetsägande och halvtråkiga modeller. |
BCR |
Tyvärr är nog BMW-sexorna på väg till i muséet... Inte på grund av ljudet men på grund av att BMW varit ovanligt sena med bensinturbo-tekniken. Moderna 4-cylindriga turbomotorer har konkurrerat ut traditionella sexcylindriga insprutningsmotorer vad gäller vrid och inte minst bränsleförbrukning. Numera är 2-liters turbomotorer på upp mot 350Nm verklighet... /Håkan oo=00=oo |
|
Det finns fler faktorer än ljud, balans och frihet från vibrationer är områden där fyran inte ens kommer i närheten av en sexa. Tyvärr värdesätts inte dessa egenskaper i tillräckligt hög grad idag. Som tur är går det finfint att turbomata sexor också, med ännu mer effekt som resultat. mvh/ Anders |
|
| 2002Tii Turbo var väl inte så sen? ;) | |
|
"Vad säger att t.ex. inte Porsche har 95% av max vridmoment vid 2750rpm Jämför t.ex Länk (Porshce) med Länk (BMW) Som synes så håller sig BMW i närheten av maxmomentet över ett mycket högre varvtalsregister medan Porsches motor gör ett "hopp" mellan 3500-4500 varv. "Tycker du det är bra att ha max vridmoment så lågt som möjligt?" Om det kan kombineras med en hög toppeffekt så förstår jag inte vad som är dåligt med det. |
|
|
"Moderna 4-cylindriga turbomotorer har konkurrerat ut traditionella sexcylindriga insprutningsmotorer vad gäller vrid och inte minst bränsleförbrukning. Numera är 2-liters turbomotorer på upp mot 350Nm verklighet..." Man borde kunna få ut upp till 380 Nm till och med. Ett franskt institut (IFP) har gjort en experimentmotor på 1,8 liter som ger 340 Nm från 1500-3500 rpm, och över 280 Nm redan från 1250 rpm. Det blir dock ganska mycket dieselkaraktär på dessa motorer. Dvs ett starkt mellanregister som sen dör ut ganska snabbt i övre halvan av vartalsregistret. Ovanstående motor har t.ex "bara" 200 hk vid 5500 rpm. Fördelarna med denna typ av motorer är nog för många för att BMW ska kunna låta bli att "hoppa på tåget". Lägre förbrukning, bättre körbarhet på låga varv osv. "Risken" är nog stor att allt under x30i blir fyror (eller treor?) i framtiden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.