AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.245

kan ej lösa centrallåsproblem!

au
362
audidriver
540iAT -97
hej!
har nu försökt att få rätt på mitt centrallås ett bra tag. grejen är att innerbelysningen inte tänds när man öppnar någon av dörrarna heller. har för mig att jag har läst att det kan höra ihop. problemet jag har är att när jag låser så måste jag låsa två gånger, och samma sak när jag låser upp så måste jag göra det två gånger.
jag har kollat c-låsmotorerna, och testat att byta motor på förardörr och passagerardörr. har mätt resistansen på brytaren i förardörren.
låset till bagageluckan går inte låsa med nyckel, det verkar ha kärvat ihop, det var så när jag köpte bilen.
har kollat säkringarna under baksätet, alla är hela. har kollat säkringar fram i motorrummet. alla är hela.

har läst igenom varenda tråd på forumet om c-lås, och har testat alla förslag jag läst.

Om någon av brytarna i dörrarna skulle vara trasig, skulle inte bilen larma för att dörren är öppen då?

om vi säger att jag har en dålig/kärvande c-låsmotor, om jag skulle koppla bort kontakten på den, skulle centrallåset funka då, eller känner systemet av att en inte är inkopplad och låser upp sig bara för det?

kom gärna med förslag på vad jag ska kolla och hur jag ska gå tillväga, jag börjar verkligen bli desperat!
au
362
audidriver
540iAT -97
ska också tillägga att när jag har låst två gånger så är allting låst, så alla lås på bilen funkar, bara det att det krävs två låsningar.
Visa användare
97
RizztO
BMW 540IA M-Sport -03 Svart som döden
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
Opel Kadett super -69 Ferarri röd
Kolla kabelhärvan mellan kaross o bagage lucka... ta bort vävtejpen o granska kablarna nogrant... mycket troligt att de kan sitta där...
Jag hade liknande problem hittade felet delvis där och en + kabel som va klämd och skavde mot jord under säkringarna/reläer under baksätet...

Real x-traktor power =)
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag skulle ha kollat på bakluckelåset igen. Är verkligen låskolven helt ute? Det är väldigt kinkigt. Stoppa i nyckeln i låset och försök dra ut låskolven. Hade exakt samma fenomen på min fd. E34. På det räckte det att rucka på kolven så att den kom ut någon tiondels mm och sedan fungerade det. Är extra kinkigt vid den här årstiden, mycket smuts och dyligt som samlas på låskolven. Smörj den noga.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
au
362
audidriver
540iAT -97
rizzto: har kollat det. kablarna var hela och fina.
Marten: det har jag inte testat. ska genast testa det!
au
362
audidriver
540iAT -97
nej jag tänkte väl att jag inte kan ha sån tur att det kunde vara enkelt....
mer förslag?
Visa användare
97
RizztO
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
hur äre med själva lås knopparna...?
Ja bytte till döskalle knoppar på min bil o de visade sej att de blev lite för korta så de tog i själva dörrsidan när de åkte ner...
resultate blev att c-låset "trodde" de va nån som drog upp knopparna igen...
inte så att du har bytt låsknoppar?

Real x-traktor power =)
au
362
audidriver
540iAT -97
det var ett mycket bra tips, tyvärr så var det inte det... men förmodligen något så enkelt eftersom elektroniken verkar funka som den ska och motorerna går och låser /låser upp. ös på med mer tips! som du sa med knopparna så känns det som nåt som kärvar eller inte når sin ändposition. men hur kollar jag det enklast. lite jobbigt när man måste stå vid förardörren och låsa.
Visa användare
97
RizztO
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
montera bort dörrsidorna, då kan du se bättre om de mekanismen som kronglar och be en granne/kolega/kompis/sambo att hjälpa dej att vrida på nyckeln =)
en liten spegel på en pinne och en ficklampa kan va bra till hands.
koppla bort en motor åt gången o pröva dej fram...
Ps. glöm inte att bjuda din hjälpreda på en öl efteråt eller nått =)

Real x-traktor power =)
au
362
audidriver
540iAT -97
en fråga: när jag testade att byta förardörrens motor så fick jag inte loss den från dörren, utan lossade bara kontakten och satte i den i den nya motorn och testade. finns det något i dörren som ger signal på nåt sätt? måste den sitta på sin plats i dörren eller räcker det att ha den "i handen" och testa?
Visa användare
97
RizztO
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
hmm.... nä... tror inte det...
den sitter ju i motsvarande bygel i b-stolpen osv...

Real x-traktor power =)
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Jaha då är man också drabbad av c-lås problemet på E 34,mitt artar sig som så att låser jag med larmet, låser alla dörrar utom förardörren i en sekund sen låses allt upp igen.Larmar jag av o låser en gång till med larmet så låses alla dörrar utom förardörren och bagageluckan och förblir i det läget.Låser jag med nyckel från passagerardörren så är det samma händelseförlopp,förardörren och bakluckan blir olåsta.Låser jag med nyckel från förardörren så låser alla dörrar och även bakluckan ! Är det månne motorn i förardörren eller något i bakluckan som spökar ? Har kollat säkringar och relä under baksätet också. Vad göra ?

HBK
au
362
audidriver
540iAT -97
det felet hade jag på min förra m5a och det var motorn i förardörren som var trasig. jag hade iofs inget problem med bakluckan men det är möjligt att det drar med sig nåt sånt. jag skulle testa att byta motorn iaf. mitt problem är ju lite jobbigare iom att alla motorer verkar funka....
du kan ju ta bort dörrsidan på förarsidan (måste du göra iaf om du ska byta motorn) och lyssna om motorn går överhuvudtaget, kan ju vara så att den har hoppat ur läge? tror inte det iofs för den sitter rätt bra där den sitter.
jag har en begagnad motor som jag inte behöver eftersom alla mina funkar.
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Tack för tips,ska se om jag hinner kolla i helgen.....

HBK
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Är det inte lustigt att BMW har konstruerat ett C-lås där den låser upp för att uppmärksamma om fel?

Kortfattat för den som inte orkar läsa så är mitt problem:
...att jag inte kan låsa bilen på något sätt övht.
Innerbelysnignen i kupen släcks inte när man trycker in någon microswitch inte heller när man tar loss kontakten och jumprar.
Larmet varnar om att bakluckan har blivit öppnad när jag väl lyckats låsa bilen och låter den stå över natten. Bakluckebelysnigen fungerar dock kanon. (vart sitter microswitchen för den belysnigen på en Touring?)

Jag menar, om du är iväg någonstans på ett viktigt möte eller vad som helst där du helst av allt inte vill lämna bilen olåst och så uppstår detta problem (t.ex dörrkontakten går sönder), hur i hela friden ska man lyckas låsa bilen??

För det går inte att göra innifrån, inte med nyckel, inte med fjärrlåsning - ingenting.
Just nu sitter jag i denna sits nämligen, den uppmärksammar mig om att det är något fel.

En mikrobrytare är trasig för min del eftersom innerbelysningen är konstant tänd när man har på läget där den ska lysa när dörren öppnas) dock slocknar inte innerbelysningen även om jag tar ut kontakten ur microswitchen och jumprar den.) Vilket är konstigt, antagligen två mikroswitchar som gått sönder samtidigt, dock jobbigt att testa detta då armarna inte är hur långa som helst.

Kul när man fastnat i moment 22 och inte har det klassiska "måste låsa två gånger" felet. Utan här är man fast med att man får låsa minst 20 gånger innan det äntligen går efter massa juxande med dörrar och bakluckor samtidigt, så man inte vet vilken brytare som är trasig heller.

Lustiga är att larmet börjat gå emellanåt på bilen (en E34 Touring) och när jag kommer till bilen och larmar av så indikerar larmet att bakluckan har blivit öppnad, fast den egentligen inte har blivit detta.
Vilket jag inte heller blir klok på.
Då bakluckan är helt elektriskt styrd på e34 touring så är det ju inte som på sedanen.
Utan här stängs ju strömmen av till handtaget som låser upp luckan när man låst bilen.

Det roligaste är nästan att bakluckan fungerar precis som den ska annars, belysningen tänds och släcks precis som den ska både när man öppnar och stänger bakluckerutan eller hela bakluckan.
Och innerbelysningen är konstant avslagen även om man försöker trycka upp bakluckan eller rutan utan att trycka på någon knapp (så att man ser om det är glapp i microswitchen som löser ut belysningen).
Fungerar helt felfritt och de kablar jag lokaliserat där bak har varit helt hela och jag brukar inspektera dom rätt ofta (haft bilen sen 98) och jag har fått fixa ett par kablar där innan med tiden.

Sådär, nu har jag fått ur mig lite frustration! Hoppas någon är klokare än mig och ser något självklart fel här för min del eller till trådskaparen först och främst.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Bör tillägga att jag även provat allt tråskaparen har. Alla säkringar hela under huv och baksäte.
Alla clås motorer funkar klockrent och så vidare..

Och för den ovetande som audidriver frågade om tidigare är att man kan koppla in en clås motor och testa den i hand så ska de funka när du drar upp och ner på motorn på den där plastpluppen. Övrig info som kan vara bra att veta:
Centrallåsmotor från alla e36or funkar(upp till 99) i alla e34or från 92 och uppåt. Har själv bytt ut en av mina mot en som satt i en 99a trots att det var olika artikelnummer så var dom i exakt samma form och kontaktstycke.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Ok, simpelt fix.

Eftersom jag trodde att problemet var större med tanke på att larmet hänvisade till att det är bakluckan som var problemet så testade jag idag att dra igång larmet med rutan nere varpå jag drog upp låspinnen och öppnade dörren och kollade vad den gav för kod och där har vi det, när den hänvisar mig till att bakluckan öppnats så är det egentligen dörren den menar, måste vara någon bugg eller felinstallation av larmet.

Och givetvis var det förardörrsswitchen som var problemet. Som tur är har man ju en e32a att ta massa delar ifrån så där slapp man köpa en ny dörrswitch för runt 500:- och sedan ha 3 till i reserv dessutom så såg dom ut att vara i nyskick.

Så tack för kaffet, nu kan man låsa bilen igen!

Bör tilläggas att jag testat dörrswitcharna innan med multimeter och dom funkade perfekt dock var det ju inte det som var själva problemet med dom, för dom slog av och från som de skulle. Problemet är själva plastpluppen på förardörrsswitchen som blir sliten med tiden. Vilket givetvis är det vanligaste problemet när det kommer till det här..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.