AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.095

EL-fel på SOS-knapp och Taklucka E61

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej,

Fick i lördags lite skrämselhicka när bilen plötsligt skulle ringa upp SOS-alarm, som om jag tryckt på larmknappen i taket. Det lyckades jag avstyra som tur är.

Monterade därför ner knappen och hela "panelen" för att titta vad som var fel.
Där såg jag att det kommit in fukt, det hade droppat vatten in i kontakten.
Så det var inte så konstigt.

Men igår fick jag varning om att kläm-skydded var aktiverat på takluckan, den hade jag inte rört övet huvud taget och det varnade den för flera gånger, som om den "lagade" sig själv och sedan upptäckte något fel på nytt.
Idag lyckades jag trycka in knappen för att initiera om takluckan men det fick jag avbryta då det regnade och bilen ville öppna hela panorama-luckan, ingen bra idé just då.

Men sedan lyckades jag inte stänga till takluckan (den fastnade i halvöppet läge, alltså de två "rutorna" öppna).

Jag misstänker därför att det finns lite mer att göra, att ta reda på var fukten finns och åtgärda så snart jag kan, det verkar som fukten även gör att reglagen för takluckan inte heller stämmer.

Så nu till min fråga, var sitter ev. den "modul" som sköter om dessa delar, dit både SOS-knappen och knappen till takluckan är kopplad till, är det i den jag bör starta mitt felsökande?
Dropparna kom från den del man kan nödstänga takluckan, alltså själva elmotorn(?), kan den monteras ner på ett enkelt sätt som inte kräver en helgs arbete? ;-)

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.