|
|
|
|---|---|
|
Tittar på en 520 -08 och en 523 -07 (177 HK dock). Undrar lite över dessa minstingar i 5-serien. När man läser här så anser en del att de är lite motorklena, en del säger att de är OK. Kommer idag från en 9-5 Aero Sportcombi och inser givetvis att det är en skillnad. Frågan är hur stor skillnad?(frun har en 318 e46 som känns helt ok) Saaben är ju mkt accsnabb både stillastående och omkörning, men inte direkt jättetyst invändigt vid motorvägskörning, något som känns mer viktigt nu för tiden.... Eftersom man numera även klivit in i vuxenvärlden med småbarn i baksätet osv, så har ju även körkraven gått mer från accelaration till bekvämlighet. Skulle ju givetvis hellre ha en 525:a, men begmarknaden verkar vara mer eller mindre obefintlig om man inte ska lägga upp en förmögenhet.... | |
|
Har en 523 T -08. Visserligen med 190hk motorn. men jag är nöjd i stort. Prestandan är helt ok även med flera personer i bilen. Dock ingen racer såklart. Jag tycker du ska ta en 523 även om det är "gamla" motorn. Skulle aldrig köpa en bil av 5-seriens kaliber, (A6, E-klass mfl) med en 4 cylindrig motor. Jag tycker känslan försvinner utan en sexa i och det blir inte premium på alls samma sätt. Skulle jag ekonomiskt inte ha råd med en sexa så skulle jag nog ta en billigare bil från annat märke, alternativt 3-serie om det funkar med lite mindre utrymme. |
|
|
Tack för svaret. Tja, man får väl ta och pröva båda. Men de ligger ganska långt bort. Så det är kul med inputs innan man åker dit. Känns dock som en sexa är det vettiga alternativet. Är bara orolig att det ska kännas som att bilen är otroligt slö...vilket man kan få intrycket av i vissa trådar här. Är det så att 177 motorn känns väldigt slö jämfört med "normalbilar" som Audi 2.0T, Volvo 2,4 Saab 9-5 (ej AERO)? |
|
| Om det inte är tokbråttom kan du ju alltid avvakta och se hur priset på E61 påverkas när nya 5:an släpps nu under 2010. Kanske faller det tillräckligt för att du ska kunna lägga pengarna på en 525. | |
|
Är väl inte tokbråttom, men kommer förmodligen sälja vår SAAB ganska omgående (har ett par spekulanter)...kan väl iofs samsas med frun om lillbilen. Dock känns det inte som att priserna är det stora problemet utan utbudet. Har tittat på e61:or 07 o framåt som ska ha gått under 6000 mil och kosta max 300´. I det segmentet har antalet minskat drastiskt det senaste halvåret. I Sthlm med omnejder finns det bara ett fåtal kvar och då hamnar man på 520 eller 523. Har nu även börjat titta på några 325:or (-07), men undrar om de är tillräckligt stora för 2 vuxna + 2 barn o hund......Känns lite trångt om axlarna när vi åker hela familjen i fruns e46 sedan. |
|
| 325 Touring ska det vara såklart..... | |
|
High: tror inte att du behöver oroa dig för att 523 upplevs slöare än sina motsvarande konkurrenter, tvärtom, konkurrenterna får upp i 30-50hk starkare motorer för att kunna mäta sig mot bimmern! Däremot kryllar detta forum av BMW-ägare som har motsvarande 525, 530, 535 motorer, jämfört mot dessa modeller upplevs klart 530/523 som slö. Har en 520d touring (163hk), inget fartvidunder precis, men övriga normala tj.bilar brukar ha svårt att hänga med vid "kollektiva" omkörningar. Tror att 80-120 kmh avklaras på drygt 7sek. Denna motor köper man dock främst för den går så väldigt snålt. |
|
|
Nä, det var väl mer det jag var ute efter. Att den känns slöare än vår Aero är väl ganska givet eftersom den motsvarar 530/535. Denna tanke har jag redan förlikat mig med och är nu mer ute efter komfort, men vill inte köra en bil som känns helt tokslö. Jag tänker mer som sagt jämfört med vanliga brukskombi. När man läser igenom många inlägg får man intrycket att 520/523 går som en gammal Volvo 240 alt. en 525 som går på 3 cylindrar... |
|
| Ang priserna på E61 så får du nog vänta minst två år efter att den nya femman börjat säljas innan det blir något större ras. Först efter 2-3 år brukar det komma ut tillräckligt många bilar på beg marknaden av den nya bilen för att den gamla ska börja tappa stort. | |
| Jag var också inne på att aldrig en BMW utan 6:a men tiderna har ändras och nu efter 2500mil i 520 4an är jag riktigt nöjd. Prestandamässigt går bilen helt ok då men den behöver varvas för att få fart. rödmarkering vid 7000 varv. Kan tillägga att jag kör 523i 08 190hk i arbetet och skillnaden är faktiskt väldigt liten. Visst har den 6 cylindrar, men den 6 cylindriga ljudet i dagens 5a är ganska ljudlöst. Provkör och se. Bränsleförbrukning nästan alltid under 0,8 milen vid normal körning. | |
| 6a ger det där lilla extra..rekommenderas! | |
|
Har nu varit och provkört en 523:a T och en Audi A6 2.4 Avant Quatro. Hade satt ner förväntningarna hårt på BMW:n och blev mkt positivt överraskad av komforten. Vilket motorvägslok! Dock känns resan till motorvägshastighet väldigt seg, A6:an känns mkt rappare trots att de har snarlika prestandasiffror samt att dess V6 lät mkt mer och mulligare vid acc. Vet inte om det är att BMW:n går tyst och bekvämt som gör att det accelrationen känns mindre än i Audin som ryter som ett vildjur (nåja...) ialla fall bra mkt mer än BMW:n. Kanske att Audins turbo gör att det känns som accelarationen är bättre? Sedan är ju standardstereon och MMI bättre resp användarvänligare än BMW:s do (fast den var inte så illa som jag befarat) och Idrive. Bmw: Bättre komfort, läderklädsel, Xenon, PDC, tråkiga orgfälgar, sämre stereo Audin: Något sämre komfort, Quattro, upplevs dock som piggare, bättre stereo, ingen läderklädsel, finare fälgar, ingen xenon, är inte en BMW!! Är mer rådvill än innan, får väl sova på saken.....men behöver en bestämma mig någorlunda fort, har inte tid att vänta så länge till. |
|
|
Även lite fundersam över modellåret påp Bmw:n. Står hos försäljaren som -07 och hos fordonsregistret som -06. Tillverkad sept -06, första trafik i Sverige 20/10 -06. En del menar att BMW byter årsbeteckning i sept, men men det blir väl som vanligt, 07 när man ska köpa - 06 när man ska sälja.... |
|
| Nu vet jag inte om jag är ute och psyklar, men Audis 2,4 har väl inte överladdning? | |
|
Annars kan jag rekomendera en V8! :P Går riktigt fint.. Eller vad säger du "Lus"? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.