|
|
|
|---|---|
|
hej våran 540 -00 har börjat rassla från kedjan helt plötsligt Körde bilen i går och allt var bra och idag så rassla den när tjejen starta den Låter från höger sidan av motorn plockade av ventil kåpan och fick se att kedjan tar i godset Verkar som kedjan har blivit för lång så spännaren trycker så långt att kedjan tar i godset bakom, kan kedjan töjt sig så långt eller har någon av glidskenorna gått sönder ? och klarar man byta dessa och kedjan själv ( rätt van med motorer ) är detta något vanligt fel ? bilen har ju bara gått 20000 mil Mvh Mikael | |
|
Hej, är ingen expert på V8or men... Det borde vara del nr 6 i länken som är sliten. Länk Kedjan kan ju också blivit sträckt. Detta borde synas på slitaget på dreven. Du skall nog undvika att köra med bilen. Hoppas att det löser sig! /H |
|
| hej ja funderar också på den men är inte det dåligt att den är ut sliten på 20000 mil ? ingen som har gjort detta som kan ge tips ? mvh | |
|
Verkar vara ovanligt med E39:an men om kedjan ska bytas för att den är för lång så har det beskrivits här: Länk Svekke |
|
| ja verkar ju så måste säga att jag börjar bli less på bmws kvalitet kan ju lika gärna ha kamrem om den inte går längre =( tycker inte det bara kan vara kedjan när det kom så plötsligt =( Välkomnar gärna fler svar | |
|
kedjan kan inte sträcka sig så att den blir så lång, tror att någon glidskena har gått sönder, och spännaren försöker kompensera det genom att spänna kedjan mot godset .... det borde ligga plastbitar i oljetråget nu ... och kör inte med bilen, ett haveri kan bli väldigt dyrt ######## # PAJALA # ######## |
|
|
nej kör inte med bilen =( men tycker detta är dåligt men men får väl leva med det ska nog försöka mig på detta i morgon |
|
|
hej nu har jag fått ett pris på en verkstad på hemplan 16500 skulle byte av kedja och skenor gå på låter det vetigt? la ner att prova själv pga tidsbrist annars hade det nog varit kul att prova=) Mvh |
|
|
jaha då fick man tillbaka bilen har haft den en dag och nu blir det felkod p1519 och p 1522 verkar vara något att insugs kammarna står fel verkstaden hävdar att beror på att det är lite ström i batteriet laddar det nu men är tämligen uppgiven =( jag mistänker att dom har sätt kedjan fel ska givitvis köra upp den igen på måndag så dom får fixa ev fel tänkte höra om någon har ide på vad det kan vara mvh mikael |
|
|
Har råkat ut för samma fel. Beläggningen på glidbanorna uppslitna, då blir kedjan för lång och börjar slå. Kör INTE med bilen. Om oturen är framme kan kedjan slipa sig igenom transmissionskåpan precis bakom vattenpumpen. Då blir det totalhaveri. Fick byta kåpa, styrskenor, kedja. Rengöring av oljepump, byte av filter, rengöring av sump. Kostade nära 18.000:-. RJA |
|
| allt är byt på den fick tillbaka den igår men troligen har verkstaden fått kamkedjan en kugg fel =( | |
| Kolla med dem om de verkligen har använt inställningsverktygen. | |
| där har vi problemet att dom inte har använt dom verktygen men dom erkäner inte att kedjan kan vara i fel läge och skyller på att det är datorn till vanosen som har ballat ur men dn har aldig krånglat förut känner mig uppgiven på detta =( | |
|
Hej, om nu de missat på en kugg... Vill de inte rätta till felet själva så låt en annan verkstad fixa det. Visar det sig att det är så, så får de stå för notan. Gör klart detta innan med dem och förklara vad du tänker göra så kanske de rättar till felet själva. //H |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inställningsvertygen är inte nödvändiga om man vet vad man gör. Man kan låsa kammarna på annat sätt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.