AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.254

Någon som tittat på lågmilad 523iT i Bålsta?

Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Hej,

är det någon som tittat på den här Länk lågmilade 523iT:n i Bålsta?

Är lite smått intresserad om priset går att förhandla neråt. Besiktningshistoriken har inget särskilt konstigt att komma med förutom anmärkning ett år på att varken fram- eller bakdörr gick att öppna på höger sida. Vet inte om man ska ta det som att det är en ensam förare som haft bilen hela tiden, eller om det är något annat konstigt.

Dom senaste tre ägarna förefaller vara bilhandlare allihop, och privatpersonen som hade bilen i fem år innan lyckas jag inte hitta på hitta.se eller ratsit.se så jag har inte kommit i kontakt med honom.

Svensk kille/man/gubbe i Nacka var det i alla fall. Kanske har han hemlig adress, eller så kanske han har dött. Undra hur man kollar sånt..?

Det här Länk är bilen som kommer bli för liten. Synd på en sån härlig bil. :(

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Bytesannonsen har f.ö. än så länge bara lett till erbjudande om:

1) USA-importerad VAN från 1984 med två sovplatser och kök.
2) Nissan King-Cab med mycket rost.

...och dom lite mer seriösa:

3) A6 Avant 1.8t -99 som dock inte kändes klockren i kontakten.
4) Volvo 945LTT som gått 40000mil. Vill ha något som inte gått långt.
5) BMW 540iT -95 med 9000 mellan... åt mig. Känns som för dyrt att äga.

/Jörgen

--
523:an kändes sjukt dyr !!
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Ja, absolut. Frågan är mer om någon vet om den ens är lönt att titta på för att ev lägga ett bud... lägre än dom begärt givetvis.
Testa att ringa först och se hur personen verkar, är han vettig och prata med etc.
Sen kan du glida in lite snyggt på priset och påpeka att marknaden för den bilen inte står så högt som han vill. Antingen får han gilla läget, eller vänta tills nån blådåre köper bilen för dem pengarna.

Fast sen så är bilar alltid värda lika mkt som köparna är beredda på att betala.
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Förstår inte varför bilen ens är intressant?

Länk

Länk

Länk

Länk

Nu finns kanske inte de här bilarna i närheten av den du tittar på, men ger ett litet perspektiv till hur fel prissättningen på bilen i Bålsta är.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Det var mest det låga miltalet som lockar, priset som dom har skrivit ut är ju tämligen ointressant. Det intressanta vore hur dom reagerade över ett mer rimligt bud från min sida.

Tyvärr stämde nu inte annonsen, den är inte utrustad med antisladd. Den har bara ASC, inte DSC... så den är helt ointressant för mig nu. Jag har aldrig ägt något annat än bakhjulsdrivna bilar, och har kört en hel del automat, så vinterkörning borde inte vara några större problem för min del.

Däremot har min sambo aldrig kört bakhjulsdrivet, och definitivt inte med automat. Dessutom känner hon sig osäker på bilkörning från första början. Känns som att jag vill ha DSC där.

/Jörgen

--
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
I övrigt var bilen f.ö. väldigt fräsch och utan rost på dom vanliga ställena enligt en kamrat till mig som var och tittade på den för min räkning. Servicebok stämplad senast 2005, och har sedan dess gått 1800 mil.

Tycker att man nog borde bytt olja baserat på tid istället för mil i den då. :)

/Jörgen

--
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
ASC funkar i princip lika bra som DSC inte nån större skillnad körmässigt så det är inget du ska hänga upp dig på överhuvudtaget.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Jag har visserligen inte kört någon DSC-utrustad BMW, däremot andra bilar med antisladdsystem. Min egen 323:a kan bli helt galet om det är riktigt riktigt halt ute: har man hög växel i, t.ex. 3an, och fästet släpper hinner den spinna upp däckens hastighet så mycket på dom tiondelarna det tar för ASC att reagera att man snurrar om man inte är med och parerar.

ASC+T och/eller DSC borde kunna få bort dom problemen genom att aktivt bromsa hjulen... men jag har som sagt inte provat i verkligheten.

/Jörgen

--
Har inte 523an i den första länken de äldre dimljusen, de med klarglas? Eller är det min skärm som spelar mig ett spratt. Utbytt front? Krockad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.