|
|
|
|---|---|
|
Ska justera min handbroms på ena sidan då jag aldrig gjorde detta efter bromsbytet. Har för mig att den där justerskruven satt rätt dumt till, typ bakom fjädern, det lustiga är att på min bil har jag fjädrarna på sidan och inte en under och en över enligt länken nedan, men som framgår utav länken så bör skruven sitta under själva fjädern och hur ska jag då komma åt denna? Länk | |
|
Lys genom och följ ett av hålen ett varv så skall du nog lätt hitta fjädern/kugghjulet. Om du inte hittar så kan det ju bara så att delarna faktiskt lossnat, men det borde ju höras tämligen väl.. Läs även Hassos beskrivning för justering: Länk Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Om du tittar på bilden så kommer fjädern ligga i en rak linje mellan hålen i backarna. Skruvens klykor ligger mot backarnas ändar. Fjädern hamnar alltså lite snett ovanför skruven enl. bilden. Fjädern ligger över kugghjulet och lägger sig alltid mellan två kuggar för att låsa skruven. När du skruvar känner du snäpplägen när fjädern klättrar över kuggen. För att hitta hjulet får du kika snett utåt genom bulthålet. D.v.s. justerhjulet sitter på lite större diameter än bultcirkeln. Rätt justering får man genom att släppa wirarna vid spaken, skruva på justerhjulet tills hjulet låser, och sedan backa 12 snäpp. Sedan spänner man wirarna vid spaken tills bromsen tar på 3-4 hack. |
|
|
det är mycket lättare att justera så de blir bra på en gång om du tar bort ok och skiva. blir kanon direkt också.. de är mycket lättare och sparar säkert tid. BMW ownz |
|
|
Dock är detta försent och jag har ingen lust att ta bort skivan och allt nu igen som jag gjorde i våras. Nåväl får väl försöka hitta den igen, vet att jag höll på att leta efter den i våras men upptäckte då att de hade vänt på hela paketet när de monterade så att fjädrarna fanns på sidorna och inte uppe och nere. Nåväl så vet jag att jag tänkte på hur man kunde sätta en skruv där för det var ren tur att jag fick av skivan utan att släppa på skruven (handbromsen käkar ju sig in i skivan) |
|
|
Jag tror att bilden på realoem ljuger lite. I verkligheten sitter nog delarna roterade som du säger. Går inte att montera på mer än ett sätt beroende på wirens placering samt urtagen för backarnas låsfjädrar i bromsskölden. Om du tittar var wiren går in på baksidan så vet du att du hittar justerhjulet ett halvt varv, 180° därifrån. Förstår inte riktigt hur man skall kunna justera utan att ha skivan på plats, då man justerar ut backarna tills det bromsar under justeringen. Det är ju just därför man kan nå justeringen genom ett bulthål. |
|
| Anders72 precis men det roliga är att även i haynes verkstadshandbok står att man t ex ska leta efter kl 6 vilket absolut inte stämmer. | |
|
anders-71: man ska dra så hjulet blir stumt sen tillbaka 12 snäpp. så vad betyder de då? jo följande: bromsen ligga på lite. detta betyder att man kan göra detta utan skivan på plats och haka på skivan sen. då ska skivan gå att snurra och backarna tar i lite. så de är på gränsen. och man har rätt från början. är lite känsla i de hela och kanske man får dra tillbaka lite för att hitta rätt läge. men de tar max 5 min om inte grejerna kärvar. behöver man sedan efterjustera med skivan på. efter en viss tid och slitande i bromsen så är de inte alls svårt att justera den sen då man sett och vet exakt hur det ser ut där innanför. jag bytte backar på min och gjorde detta. den börjar ta på 3 snäpp och är helt låst efter 7 på grusväg och tar helt jämt på bägge hjulen. även fler på forumet har gjort detta och de fungerar precis hur bra som helst. BMW ownz |
|
|
m_johan84: jag du väljer ju såklart själv hur du vill göra. forum är till för att man ska få olika förslag. hoppas de löser sig smidigt för dig! BMW ownz |
|
| Ok, då är jag med. Förjustering går ju fint att göra innan skivan åker på. | |
| Tackar er allihop för tipsen, problemet är ur världen nu. Btw så har jag inte påpekat något om ditt förslag gällande att justera utan skivan, enbart att jag inte orkar plocka av allt IGEN. | |
|
m_johan84: nä jag förstår :) hur gjorde du då? BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.