AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
737

735, e32 (89) - Inspurt och läckage

Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Tjena,
Har en e32:a som nu under kallare tider går lite sämre. Har inte riktigt orkat bry mig ännu men jag har lagt märke till en extrem ökning i soppaförbrukningen på bilen. Kommer ihåg att samma sak hände förra året och har även hänt någon gång under sommaren (väldigt sällan när det är varmt ute).

Idag när jag skulle kontrollera torkarbladen så öppnade jag huven för att komma åt axeln lite bättre (bilen står på tomgång) och så märker jag en riktigt stark bensinlukt. Kollar ner mot insprutet och ser att en bränsleledning (den som går på vänster sida om toppen mot torpedväggen) läcker riktigt ordentligt, det droppade inte, det sprutade.

Nu vet jag inte om det är orginal men på den soppaslangen sitter en koppling mitt på (det var den som läckte) så jag stänger av bilen och hämtar en skruvmejsel. Innan jag rör något drar jag igång bilen igen för att ta en till titt på det hela och då läcker det inte alls. Körde sedan ca. 10 minuter med bilen och när jag öppnar huven igen så är det snustorrt då med.

Jag antar att bilen läckt en längre period från och till då den ofta är tokig och ryckig när man gasar medans den är kall.

Vad kan detta bero på och hur ska jag laga en läcka som inte läcker hela tiden? Tacksam för all info och hjälp jag kan få.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Nr 11 tror jag du menar...

Jag hade själv ett läckage där(en slangklämma satt lite löst) för säkert fem år sedan på min 735:a och jag skruvade bara åt slangklämmorna och sedan så var det lugnt o tätt..
Såå om du inte har en dålig slang också så är det säkert så att klämmorna var lite lösa bara..

Du har säkert löst det nu för ett bra tag framåt..

Mvh Janne.
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Jag tror problemet är löst nu i alla fall då jag svängde in på OKQ8 och köpte en 7mm soppa slang. Det visade sig att den slangen som satt på kopplingen var sprucken. Dock var jag ganska duktig på att böja soppaledningen (metall) så jag hoppas inget gick sönder på andra ställen :)

Körde igång bilen i några minuter och det var lungt för tillfället. Ska bli kul att se hur det ser ut imorgon bitti när motorn är kall.
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
* Och ja, det var #11
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Klarade mig till jobbet idag i alla fall :) Det verkar vara löst. Dock är den ändå lite tokig på morgonen när den är kall och det känns nästan som om att den missar på någon cylinder.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min E32:a är också "lite orolig i gången" just vid uppstart, ingen klockren,smidigt rullande motor just vid uppstart o sekunderna efteråt, men den går som en sexa ska gå sedan, låt säga efter ca 5 sekunder..
Min missar inte på någon cylinder utan den har lite olika gång beroende på temperatur i motorn vid uppstartsögonblicket..

Jag har inte hittat några fel på min iaf..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.