AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.322

255 eller 265/30 9,5"-fälg E46 touring

be
33
beemratouring
320iA M-sport touring -03
Hej! Första inlägget här på forumet. Har kikat runt lite innan jag blev medlem och har hittat lite info, men inte riktigt svar på alla mina frågor. Köpte för lite drygt 3 veckor sedan min första beemra, en -03:ans 320 touring med M-sportpaket. Köpte en m-sport då jag som vanligt innan bilköp försöker hitta en bil jag är nöjd med så man slipper slanta massa extra för godis senare.

Föga förvånansvärt och till sambons stora förtret ligger det redan en uppsättning nya 19" CSL-replikor i garaget som jag bara var tvungen att köpa:)

Nu till frågorna. Fram tror jag inte det blir några problem att klämma in dom nya hjulen. 8,5" med ET38, planen är att det skall köpas 235/35-19 dit. Det är bak jag oroar mig för. Som sagt 9,5"-fälg med ET45. På coupe och cab skall det tydligen gå alla tiders, men hur är det med touring?

Sen undrar jag vilka däck jag ska ha för att det ska bli snyggast, mest praktiskt och helst utan en allt för negativ camber eller rullade skärmar för att få det att funka? 265/30-19 är nog både snyggare och det är även billigare än 255/30-19. Dock så ligger det sistnämnda närmare orginal rullomkrets. Kommer 255 se ut som "tyskstuk" eller ser det okej ut? Har M68 orginalfälgar bak med ET50 och 245:er idag som referens till.

Det är väl snarare däckbredden än fälgbredden som är viktig när man pratar ET och hur det blir i förhållande till orginal? Har jag ett 245-däck på en 8,5" eller 9,5"-fälg med samma ET så hamnar väl däcket på samma ställe? Så skulle jag köpa 255:er bak, så hamnar väl däcket 5mm längre ut pga. ET-förändring + 5mm till för bredare däck, dvs. 10mm närmare skärmen? Således blir 265:er 15mm närmare?

Kan samtidigt passa på att tacka för ett finfint och informativt forum som jag kommer bli stammis på!

Blev ett långt förstainlägg, men som sagt, upplys mig, blir det till att sälja mina nya fina fälgar igen eller kommer det gå vägen?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Håller precis på att undersöka samma sak för min 330 Cab och har kommit fram till följande: På Cab och Coupe funkar det med med de ET du har angivit så länge man håller sig till M-chassi och inte sänker den nämvärt. Jag kommer att sänka min bil och kan därför räkna med att få valsa skärmkanterna baktill något. Tänker köra 8,5x19 med 235/35 fram och 9,5x19 med 265/30 bak. På Touringen är det lite smalare hjulhus vilket gör att det kan bli väl tajt med 9,5x19 bak.

Regga dig gärna på e46zone.com, där finns spaltmeter att läsa om ET, vad som passar osv. Finns mycket mer att läsa om detta än här på AP.

Mvh Henrik
be
33
beemratouring
Tack för tipset, skall kika. Just nu är jag väl inställd på att det blir som det blir. Ska ha fälgarna på bilen, så det får väl bli till att valsa då. Bak skall den inte sänkas nått mer som det känns just nu iaf. Ska det sänkas så är det ett par cm fram.

Har även en fråga om det är någon som testat Bridgestone Potenza S03. Har hittat 265/30-19 för 1500:-/st nya på firma + 150:-/st i frakt. Låter som ett klipp tycker jag! Fick ett tips om att falken 265/30-19 skulle vara ett "smalt" däck och att det skulle gå. Någon som vet om Potenza S03 är av modell bred eller smal?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

1500:- styck låter som ett riktigt bra pris. Vad är det för firma och vad tar de för 235/35-19? Har själv tänkt satsa på Falken då de ska vara mer rundade upptill och göra livet enklare när man åker på breda fälgar. Har ingen koll på om S03 är ett "brett" eller "smalt" däck.

Mvh Henrik
be
33
beemratouring
Tjena! Hittade annons på blocket med länk till Länk
Tyvärr så fanns inte potenza till fram. Bor man i närheten och kan ta sig till citydäck så ingår montering och ballansering i priset 1500, så det är ju synd att dom ligger så långt bort.

Har hittat en uppsättning näst intill nya däck, lätt beggade. Är en kille som sagt att han skulle ha dom, men sen har säljaren inte hört nått mer, så kanske kan få köpa dom till väldigt förmånligt pris. Annars blir det nog potenza bak iaf.

Har du kollat prisuppgift på valsning av skärmar?

Mvh Andreas
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Valsning kostar 500-700 per sida beroende på vem eller vilka som gör det. Eftersom du bor hyfsat nära Stockholm rekommenderar jag verkligen IDH gummi. De har valsat åt mig förut med kanonresultat. Lutar åt att jag åker ner dit med min igen.

Mvh Henrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Synd att det endast fanns bakdäck. Jag vill verkligen inte åka med olika däck fram och bak.

Mvh Henrik
be
33
beemratouring
Efter att ha monterat vinterdäcken (205 breda friktionsdäck) nu under eftermiddagen och sedan gett mig ut på dom +8 grader och våta vägarna så kanske det snarare är åt det smalare hållet man ska gå. Nu räcker ju helt plötsligt den lilla 170-hästaren bra till att åka på sladd med:)

Detta är första bakhjulsdrivna bilen, men absolut inte den sista!

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.