|
|
|
|---|---|
|
Behöver hjälp att lokalisera vart delen i nedersta länken ska sitta. Skulle just byta servoolja på min E36 328. Jag lossade slangarna till servot på tre ställen; [IMG]Länk . Jag hade en behållare som jag lät oljan rinna ut i. Men nu upptäcker jag till min förvåning att delen nedan simmar runt tillsammans med den urtappade oljan. [IMG]Länk Jag kan inte i min vildaste fantasi begripa vart den ska sitta. Har den åkt ut ur slangen på något vis? Hittar inte delen på realoem bland servodelarna... Tacksam för hjälp... /Fredrik | |
| det är iaf något som ska sätta slangen på, ser ut så iaf | |
|
Är det hål rakt igenom den, som en hylsa? Det kanske är nån sorts flödesbegränsare isf. Kan den ha legat löst i en av slangarna bara? Går den över huvud taget att pilla in i någon av nipplarna till Pump el behållare? Den ser ju ut att ha en rel stor diameter.... Är du säker på att den kom med oljan från servosystemet, den kanske låg i oljedunken redan innan du bytte oljan (du kanske hade spillolja i en den redan tidigare alltså)?? Känns kanske som en dum fråga men ändå! |
|
|
Tack för ert engagemang. Behöver verkligen hjälp för att reda ut detta. Ja det är hål rakt igenom den: [IMG]Länk Jag började också tänka i banorna kring någon form av flödesdämpare. Den skulle troligtvis få plats inuti den grova (tillflödes) slangen. Dock skulle den dämpa flödet väldigt kraftigt i så fall. Hålet är bara 3mm men slangen är säkert 10 mm invändigt minst då den är 22 utvändigt. Jag har inte provat om delen får plats inuti slangen än. Ska testa i kväll. Men då verkar det synnerligen konstigt att den inte finns som reservedel..? Den låg inte i dunken innan jag började arbetet för det var en tom spolarvätskedunk. Jag har även demonterat luftfilterburk, LMM-hus och farthållaren från sina fästen, men därifrån känns det inte som att den kan komma. |
|
|
Tänkte bara ge upplösningen till mysteriumet, om ut i fall någon annan råkar ut för samma sak. Den märkliga hylsan passade alldeles lagom i returslangen, dvs den tunnare av de två. Ca 15 cm ner på returslangen satt det en fabriksmonterad slangklämma. Denna klämma ska klämma fast den flödesbegränsande hylsan inuti returslangen. Men tydligen hade den tryckts loss, låg löst i slangen och trillade ur när jag tog loss slangen. Delen ingår så klart i returslangen och listas därav ej som en egen reservdel. Satte dit en riktig slangklämma i stället för dom dåliga fabriksmonterade klämmorna. Bytta faktiskt alla dåliga klämmor mot riktiga slangklämmor då de fabriksmonterade tenderar att läcka lite. |
|
|
Skönt det löste sig men som ett tips från läktaren. Du behöver inte tagga bildlänkar, eller ja, länkar över huvud taget med typ IMG. Skriver du bara Länk innan adressen så funkar det. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Nu är frågan varför den sitter där men inte är med som en reservdel? Är det någon kampanj el. likanande som genomförts kanske? Eller är det så enkelt att denna del anses vara en del av slangen? Jag tycker det verkar vara något som är åtgärdat i efterhand då det borde varit mycket enklare och billigare att integrera denna strypning i tex slangfästet. Kan det vara så att denna är monterad på EU bilar men i USA är det "fritt flöde"? Allt för att anpasssa servon efter marknadens behov? Eller påverkar den kanske inte ens karaktären på servoverkan? Klurigt värre det här... |
|
|
flashig: Ja det verkar vara ett komplicerat sätt att begränsa flödet precis som du säger. Clipset som ska klämma fast begränsaren i slangen är original och är lika dant som de som klämde slangarna om servotanken, så jag tror nog att begränsaren suttit där original. Kanske har det något att göra med olika utgåvor i europa?? Eller så er det en nödlösning? Jag är övertygad om att den räknas som samma del som slangen och därav ej listas som reservdel. Exakt samma slang sitter tydligen på alla 6-cyl e36 från mitten av 95. Om någon annan som kör en sådan läser detta kanske ni skulle kunna kolla om det sitter en ensam och till synes onödig slangklämma 15 cm ner från servotanken på den tunna slangen..? Min bil är tyskimporterad. Jag bifogar en skiss på vart den ensamma slangklämman sitter: [LÄNK]Länk Micke: Tack för tipset. Pastade bara hela länken jag fick på host-sidan. |
|
| Jaha... Man behöver inte ens skriva Länk före. Ska inte upprepas. | |
|
Snodde en bild där man tydligt ser slangklämman på servoslangen. Det är då alltså under denna som den mystiska lilla flödesbegränsaren döljer sig. Bilden är från USA, så dom verkar ju ha samma slang over there.. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.