AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.514

bmw e34 540 automat problem någon som kan hjälpa mig ?

Sida 1 av 2
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Jaha nu har man låd problem med sin bmw e34 540, Alla växlar funkar förutom baken, Den la av när jag skulle baka häromdagen, Stod i en liten bake och skulle baka då så la den av efter det, Vad har hänt är de ny låda jag ska räkna med eller går det att rädda den?? det är en 540 93a som har dom 3 lägena alltså inte Aet utan E S och * som finns på den ?? Om det är lådan vart kan man hitta en sådan för en bra peng??
Får man fråga vad du bakade? Sök på "plastkulor" här: Länk
Ventilhuset till backen har gått. Hände en kompis precis likadant. Han renoverade lådan för typ 20tkr.

Sök här, på blocket, skroten efter en beggad. Idag kan du ju få en bil jättebilligt. Var en kille som fick ta över en avställd 94:a för 2tkr. Så du kan ju köpa en hel bil.

Mvh Stephan
Jag tror han bakade ihop nått till sin (auto)matlåda
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Stavade lite fel kanske =P förlåt min trötthet haha

Men finns inte det någon chans att det kan vara kulorna som har fastnat i något läge eller?? Eller kan man byta bara ventilhus?? har nämligen en polare som har en låda men har ingen lyft eller något, så jobbigt att byta hela lådan, Men kan ju byta bara ventilhuset går ju relativt enkelt ??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Ska riva ner tråget i dag så får väl se då om det blir byte av lådan eller bara ventilhuset,
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
kan man få en förklaring här nu, Är det ventilhuset som är kasst i sig eller är den något i lådan som har spruckigt annars är det ju bara byta huset, Ingen som har skrivit något om det va innen på bmw idag och som sa att man ska byta ventilhuset vid ett sådant problem men då blev jag så fundersam om alla som byte lådor och allt om det nu bara är att byta ventilhuset det gör man ju på en kaffe rast i stort sätt, så jaa hjälp mig nu killar och tjejer !!!!
Circus 88 ord och två kommatecken, va fan gör texten läsbar så kan du få hjälp ju.
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Ska ni gnälla på min skrivning innan ni hjälper mig? Dyslektiker kan man få vara det eller? humm, Hjälp mig i stället för att gnäll nu
Förlåt, menade inte så, utan jag tror att om du gör texten mer lättläslig så kan du få mer hjälp. (f.ö är det inget fel på själva stavningen)
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
OkejOkej ledsen för uppbrusning. Men har du någon hjälpande info vore snällt haha
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Enligt molle325 så finns 2 möjliga scenarios:

"På en 5HP30 tillverkad tom 04/95 som tappat backen ÄR det statistiskt sett den nedre plastkulan som hamnat fel eller backens hus som sprängts. Är det kulan kan backen plötsligt komma tillbaka igen om kulan råkar hamnar rätt. Men gasa inte(!) med backen i för att få den rätt. Då kan huset sprängas. Har huset sprängts kommer backen inte tillbaka. Saxar från mig själv i annat inlägg:

De två vanligaste felen att en 5HP30 93a tappar backen.

Orsak 1) Låsringen på C kopplingen har rykt pga trycktopp vid gas under backning. Beroende på hur kraftig smällen blir när låsringen brister blir det mer eller mindre alu skrot (nej inte små spån utan större delar) från trumman som brukar hamna i tråget eller så hittar man det ovanpå ventilhuset eftersom A/C trumman sitter rakt ovanför den. Dyrt!

Orsak 2) Den nedre plastkulan har slitits ner så pass mkt att den kilar fast sig mellan övre och nedre ventilhushalvorna. Symptom backen funkar inte. När detta sker tätar inte längre kulan vilket delvis leder bort oljetrycket från backens ena kopplingshus F. Kulan kan lossna av sig själv men så länge den sitter fast går inte backen i. När kulan till slut slitits så mkt att den åker genom hålet och upp i den övre halvan uppkommer de symptom Mugge beskriver. Bilen går då inte heller framåt. Det känns precis som om bromsarna ligger på när man försöker köra framåt men det är alltså backen som ligger i och bromsar samtidigt(!) som ettan ligger i. Försök inte köra med bilen, eftersom bägge kopplingspaket för framåt- och bakåtdrift snart bränns."
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Jaha tog ner tråget idag, Hittade inga flisor inget. Men det som fanns va en tjock svart sörja! Kan detta vara varför min back har lagt av ?? ska se om jag inte kan få upp lite bilder på det,
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Gör de, ska bli spännande o se!
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Ska bli intressant att se bilder.

Eftersom förlorad back på en 5hp30 låda kan ha många olika orsaker är det väldigt svårt att veta vad som har hänt just din låda. För att veta exakt får man ju börja riva i lådan.

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Är också intresserad av resultat då mitt 2kkr projekt har samma bekymmer.
Alternativen är för min del, renovera, köpa beg eller göra ett försök med 530 manuell låda.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Bilder kommer, Men jag tror att dom som haft bilen innan mig har hält i va dom hade, Har haft i sär ventilhuset och allt ser okej ut inga flisor i lådan inget bara massor med svart olja =( luktar nästan som motor olja så vet inte riktigt va de är filtret va helt igentäpt,
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Då har du haft tur antar jag, frågan är hur du ska rengöra lådan ordentligt för att få ur all gammal skit, fylla lådan med någon billig ATFolja och köra runt sen byta igen kanske?
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
tänkte göra det ! Har hittat på swedol något billigt så får jag byta typ efter en vecka eller nått,
al
48
aluc
525 tdsa -93
540 iat-95
Hur har det gått????????????????????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.