|
|
|
|---|---|
|
Ser att ingen andra än mig vill ha sportchassi till X1. Varför inte? Jag vill ha en bil med riktiga köregenskaper och som ligger som en go-kart på vägen. Eller har jag fel tänk/krav. Berätta innan beställningen går iväg. | |
|
Att köpa en "högbyggd" bil som ligger som en gokart på vägen är väl lite motsägelsefullt? Kanske därför många som köper X1 föredrar komforten, sen finns det väl inga paket till X1 än som innehåller sportchassi? Jag tror många färre BMW-köpare skulle välja sportchassi även till 3 och 5-serien om det inte var inbakat i paket, Dynamic osv.. Mvh Johan |
|
| Nja tror liksom ovanstående att det är svårt att få X1an att "ligga som ett strykjärn" på vägen. Har du verkligen val rätt bilkategori?? | |
|
Jag vet inte om det är motsegelsefullt. Sportchassi är extra - inga paket. Jag provade en xDrive 2.3d / automat och tyckte den gärna skulle vara ännu bättre i kurvorna. Drömmen är ju att sitta dom extra cm högre, men fortfarande känna en bil som är riktig precis i kurvorna. Helt klart att det kommer gå lite utöver komforten, men jag kör över 4000 mil om året, och säker 3000 av dessa ensam, så jag tänkte på körglädje, men jag tar ditt poäng. Tack. |
|
|
En annan sak är att jag gärna vill sätta mig in i bilen, och inte ner. Kan vara att jag drömmer. |
|
|
Jag hade nog kunnat tänka mig sportchassie, X3an är ju såklart som en go-kart om jag jämför med konkurrenterna jag provkörde (Mercedes ML och Jeep Cherokee). Dock så kränger den i kurvorna. Den kränger lite för biltypen men med sportchassie hade det väl varit ännu bättre. Jag är t.ex. väldigt nöjd med att jag har en manuell, jag kan dock förstå att många trivs med automater i den här typen av bil även om det aldrig skulle vara mitt val. Svaret är väl ganska enkelt, tyckte du den X1a du provkörde var för mjuk i kurvorna är det ju bara att välja till sportchassie. //Stenback |
|
| Har du provkört tex BMW 1-serie (inkl coupe) eller 3-serien? De är ju sportigare med mer körglädje! Vill du ha en kompromiss där du sitter lite högre men där det kränger mer så kanske X1an funkar. Mitt tips är att provköra, naturligtvis även en X1 med sportchassi, innan du slår till. Är ändå rätt mkt pengar och det blir ju roligare om det känns rätt... Lycka till. | |
|
Tror att många baserar sina åsikter kring att inte välja sportchassie till X1 på a) att många tester har ansett bilen vara för stötig med sportchassie b) att markfrigången verkar vara densamma oavsett, en del av viljan att välja sportchassie till 3/5-serie är att bilen ser betydligt mer harmonisk ut med större hjul, mer "satt" om man så säger. Ta tex en std E34 (ex min egen) med std-chassie och lägg på ett par 17-18"..ser fruktansvärt EPA ut. |
|
|
Sen tycker jag, likt flera andra här i tråden, att en maximalt komfortabel gång hör till SUV-konceptet. 4WD kan man skippa och ändå ha kvar SUVens attraktion, men att sitta lite högre och åka lite skönare tror jag många vill åt. |
|
| Jag beställde min X3 ny med sportchassi. Det kostade ju "bara" 900 kr extra enligt utrustningslistan tyckte jag då men det blev en dyr affär i slutänden. Helt omöjligt att sitta bak då den var otroligt stötig. Blev till att byta fjädrar till standard och då tycker jag i ärlighetens namn att den fortfarande är för hård bak. Fram går det däremot bra att åka. En SAV skall vara komfortabel enligt mitt tycke men det kanske beror på förarans ålder ;-) Av ovanstående anledning får frugan hoppa runt i X3:an medan jag glider runt i V70 AWD Automat..... | |
| Snyggt som f-n är vad jag tror. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.