|
|
|
|---|---|
| Jag äger en M5 från -94 (ej helbilsgodkänd enligt vad jag förstår). Säg att jag monterar nya bromsar, dvs större skivor samt "vassare" ok runt om, med bibehållen handbromsfunktion... Kommer bilen bli underkänd hos SBP per automatik eller borde den gå igenom? Bromsförmågan borde rimligtvis överstiga originalbromsarnas prestanda... | |
|
Jag skulle vilja påsta att rent formelt skall den underkännas och det har inget med eventuellt helbilsgodkännande att göra. Strikt enligt reglerna är det rätt lite som är tillåtet. Verkligheten fungerar dock inte strikt enligt regelbokens alla rader. Det rätt mycket som släpps igenom bara det bedöms vara minst lika bra som original (lika trafiksäkert i alla avseenden). Just vad det gäller denna bedömning kan man säga SBP är något tuffare i sin bedömning om bilen är helbilsgodkänd. /G |
|
| Gasa: Ringde SBP o hörde mig för o svaret var lite kryptiskt: Det skall gå bra. Eller rättare sagt: Bilen blir inte underkänd per automatik. | |
| Om bromsarna inte ger dåliga värden eller ojämn bromsverkan så ser jag ingen anledning till att de skulle inspektera bromsarna så noga att de skulle märka att de är utbytta. | |
| 518i: Hm..Jag fnular på 8-kolvsok fram resp 6-kolvsok bak med tillhörrande skivor, så man måste vara blind för att inte märka det*haha* | |
|
Aha, så brutalt. :) Åh andra sidan så måste besiktningsmannen isåfall veta om att det inte är standard. Tror som sagt inte att de kommer klanka ner på bromsarna om de inte ger dåliga eller ojämna värden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.