AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.067

Demontering av innerskärm

Hej!
Jag upptäckte mycket smuts, stenar och dyl. i spalten mellan tröskellådans bakre kant och inneskärm (kan bara inte förstå att BMW har gjort en sådan konstruktion). Nu har jag demonterat inneskärmen och spolat av spalten. En av skruvarna (M10) som höll fast innerskärmen satt i själva tröskellådans undersida. Nu är min fråga, är det någon risk för rost nu när jag har lossat och skruvat åt just den skruven? Behöver jag göra något mer?
MVH
//Art

Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Hej Art!
Menar du inte att skallen på skruven är 10mm? M10 är en ganska rejäl bult och finns inte i infästningen av innerskärmarna på min Z3:a. Däremot sitter dom med ett antal grova plåtskruvar med "fast bricka". 6-kantskallen på dom är nog 10 el 8 mm. Jag lade lite underredsmassa där "brickan" ligger an mot plåten och sedan ett spray till över skruvskallen.
Kolla även tröskellådans främre kant. Det tränger in grus där också.
Hej Magge!
Tack för svar. Du har förstås rätt när det gäller skruven! Behöver jag göra behandlingen du beskriver direkt eller kan det vänta något halvår tills jag behöver spola igen? När det gäller framkant så har jag monterat "mudguards", fast, jag vet inte hur det såg ut innan jag satte dit dem ... MVH

Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Art!
Ingen brådska eller fara men kör du med bilen i vinter bör du kanske spraya på lite. Saltstänk sätter ju fart på rosten. Även om det nog mest är skruven som är utsatt så...
Råder dig dock att kolla tröskellådornas främre ädar också. Jag hade lika mycket grus där som bak - har dock inga mudguards.
Jag skulle inte rekommendera att spola bort gruset. Använd istället tryckluft och blås bort det. Lossa alla skruvarna längs tröskelns undersida så att skiten kommer ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.