AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.020

INPA felmeddelande

mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Jag har testat installera ediabas/inpa med säkert 50 olika inställingar. Problemet är att jag kommer åt info från de mesta men inte DME. Ja kan tex läsa live data från EML, kolla lådan, PDC m.m. Men DME som ju var de viktiga kommer ja inte åt. Får fel: "IFH-0006: COMMAND NOT ACCEPTED. " Varför?

Kan ja utesluta usb adaptern (har prövat flera) eftersom ja kommer åt allt annat?

Till saken hör att de är samma visa med carsoft på flera bilar, ingen dme. Inpa har ja bara testat på 750 e38.
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Har nu provat med en annan dator som har com port men ja får samma fel just bara på dme! Alltså var boven inte usb adaptern. Någon som har nån idé?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Åldern på bilen förmodligen (DMEversion), kan var en anledning, tex 740 -95 kan också vara grining med DME, prova med Carsoft istället.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Tyvärr så har jag redan testat carsoft både 6.1 och 6.5 men då är de "module does not respond" men samma där att ja kommer åt andra enheter. Carsoft har jag förresten inte testat med den gamla datorn utan usb adapt. Men ja har tänkt att ja måste testa på någon nyare bil så får ja ju veta ifall de är i bilen felet sitter.

Kan tillägga att ja provat och fått ingång 2st (alla ja hittat på nätet) versioner av INPA men de blir samma sak med båda.

Någon fler som fått samma just på 95a, är de bara bmw verkstan som funkar i så fall?

Vore tacksam för fler idéer?
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Gamla datorn med carsoft funkar, alltså var det usb adapt som felade med carsoft! kommer åt dme, hade ju en del gamla koder som väl säkert kan stämma även om de borde varit fler. Efter att jag raderat det och testkört så får jag fel 252, var väl nåt med tankvent(?), får kolla slagarna igen. Men kan man lita på det? Ja testa ta ur ena (eller båda men en åt gången) lmm under gång, och sedan hade ja ur den medan ja kolla felkoder, men ja får inte felkod!! Det borde väl carsoft ge? När den nu kommer åt felminnet ska de väl inte va så svårt att spotta ut felen!

Vet alltså inte om ja kan lita på carsoft, och bilen går nu så dåligt att de borde ge felkod någonstans!

Va tror hasso om det? Och var tar du info om carsofts felkoder, har ju varit tal om någon lista på forumet men ja har inte hittat på nätet, till äldre dme hittar ja men inte nyare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du använt Inpa ska du inte växla direkt över till Carsoft utan att starta om datorn, det blir mycket moduls not respond har jag noterat annars.
Carosofts felkoder är BMW specifika dvs de visar samma felkoder som BMW dator visar och inte jämnförbara med div andra PO koder tex. som man får med andra felkosläsare tex. där krävs en felkodsöversättningslista.

Länk
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Datorn var omstartad och ja får ju inte"module does not.." nu, undrade bara varfor de inte blir felkod om ja tex rycker en lmm, annars kan ja väl inte lita på carsoft. För de ska de väl bli??

Jo jag vet att de inte är samma koder, var därför ja fråga ;) vars du får info om dessa "bmw" koder!? Ja har surfat runt i evigheter, kollat TIS, autodata, INPA, carsoft m.m men hittar inte! Tänkte ifall du råkade ha nån nyare lista från carsoft??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har aldrig sett en BMWspecifik felkodslista från Carsoft.
Det går inte att lita på något diagnosprogram, Carsoft är utvecklat till USA modeller tex och de skiljer en del mellan Eu bilar. Och det kan visa fel tex även om det inte är det bara för att funktionen saknas på en EU bil.
Sedan är inget Diagnosprogram bättre än utövarens logiska felsökningskunnade.

Länk
mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Men de går att få mycke hjälp från programmet om man får fram felkoder, de är väl liksom de som är vitsen, sen är de ju självklart att de ofta kan visa på fel som i sig är följdfel av annat. Så jag frågar för tredje gången, ska carsoft ge felkod på lmm om man tex rycker ur sladden? (kanske får starta ny tråd för att få svar på det men testar här, har sökt). Funderar på om mitt carsoft verkligen får fram felen.

Hasso, du vet mycket väl vilka koder ja menar om de kommer från carsoft, peake eller bmw kvittar väl, och ja skulle bli förvånad om du inte har någon källa att tyda ex carsoft koder från som inte ger någon förklaring direkt i programmet.

Men men tack till den som mejlade mig en lista som ska täcka dme 5.2, hade faktiskt hittat den listan på nätet men visste inte om de var de bästa som fanns då en av mina koder inte fanns till min motor men de stämde från M62 eller va de var.. får köra med den å carsoft och lägga inpa på hyllan tills vidare. Har förresten inte ännu räknat ut vars mejlaren fick tag på min epost adress!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
:) Gissa det du :) Nån bättre lista lär du inte hitta troligtvis.
Absolut har man massor av nytta av ett diagnosprogram men man måste ha kompetensen att tyda dom på rätt sätt också.
Lmm ger enbart felkod om man lossar kabeln normalt, Men en dåligt fungerande LMM ger inga felkoder, däremot kan de uppstå sekundära felkoder.
Carsoft ger samma felkoder med nummer och förklaring som BMWs DIS, däremot finns det en hel hög andra diagnosverktyg som ger PO0001 osv och där behövs det översättningstabeller till Bilspecifika koder mm.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.