AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.265

Bilen är bara registrerad för 2 personer?

hejsan
sökte på en bil på transportstyrelsens hemsida och där såg jag detta Antal passagerare, max: 1, undrar nu hur man skulle gå tillväga att registrera om bilen så den får Antal passagerare, max: 3 iaf och om detta ens är möjligt.
Bilen är en 328 cab -97
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Är den inte ombyggd så är det väl bara att sätta i baksäte och bälten och åka och regbesiktiga den för 3 passagerare igen.
Har det suttigt en högtalarlåda där tidigare? Har för mig att SB tar bort dessa platserna då för det finns inga bälten och sittplatser!

Vänligen-
Stefan
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ett sätt att få billigare skatt är att lasbilsregga en touring - då ska man ta bort baksätena och får inte (osäker på inte alls eller endast undanatagsvis) köra med fler passagerare än de i framsätet. Man ska nog ha lastöglor i bagaget om man ska få lastbilsregga den.

Men lb-regga en cab, ja du? 3 pasagerare bör man få ha i en cab.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jag har aldrig tänkt på det, men det bör väl framgå av Transportstyrelsens info om en bil är LB-reggad? En viktig sak att kontrollera innan färd är om trafiksförsäkringen gäller för passagerar i baksätet då bilen inte är registrerad för baksätespassagerare.

Norrmännen är tydligare eftersom alla LB-reggade fordon har gröna skyltar istället för vita som PB-reggade fordon.
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Försäkringen gäller inte för de extra passagerarna! Gäller bara föraren och passageraren i framsätet. och det blir en massa annat strul om man krockar.

Vänligen-
Stefan
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Självklart ska inte försäkingen gälla - reggar man om till lastbl och får billigare skatt och max 2 passagerare så ska man inte få ersättning för något annat. Är det max 1 passagerare så är det max det som gäller!
Fuskar man får man stå sitt kast. Försäkringsbolagen ägnar sig inte åt välgörenhet.
Men att kolla vad olika förskringsbolag tar för försäkring brukar löna sig - jag har bytt bolag vartannat år hitills och betalar allt mindre för mina bilförsäkringar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Trafikförsäkringen gäller. Den gäller alltid för alla i bilen, ovillkorligen.

Möjlgit att halv- och helförsäkring inte gäller, men trafikförsäkringen gäller, det har jag ringt och tagit reda på.

För något år sedan så blev det förbjudet att köra med fler passagerar än bilen är reggad för, tidigare var det OK, så länge passagerarna inte satt bakom lastförskjutningsskydd och hade bälten och säte enligt för fordonet gällande regel, men nu kan alltså polisen utföra åtgärd.

Jag har kollat upp detta rätt noggrannt, eftersom jag även håller på med gamla VW bussar som ju ofta blev lastbilsreggade när de byggdes om.

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.