AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.882

Risk för urladdat batteri vid inkopplad cigg.kabel?

Ed
49
Edwardsson
Saab 9-3 SC 1.9TTiD Vector -09
Jag har till min förvåning upptäckt att BMW (i motsats till en del andra biltillverkare) tydligen har konstant ström på 12-voltsuttaget som är placerat framför växelspaken.

Då jag endast använder detta uttag till att ladda/driva min Tomtom via en aktiv hållare från Brodit, så undrar jag om det finns någon risk om denna konstanta inkoppling riskerar att ladda ur batteriet? GPS:en är inte monterad permantent i bilen, utan sitter i hållaren (och därmed laddas) endast när jag är ute och kör med bilen. Men även om GPS:en inte är kopplad, så lyser det en liten röd lampa på cigg-kontakten som är kopplad till Brodithållaren.

Visst, jag skulle kunna ta bort och sätta dit laddaren varje gång jag sätter mig i bilen, men det känns ju lite onödigt och dessutom finns det ju risk att både kontakten och cigg-uttaget slits i onödan av allt in och urkopplande. Men om det finns risk att denna lilla lampa (gps:en sitter inte kvar i bilen, endast den aktiva hållaren) drar ur strömmen ur bilbatteriet så får jag tänka om. Vad tror ni? Finns det någon risk att batteriet dras ur? Jag menar, det är ju ingenting som laddas när GPS;en inte är monterad, utan det är ju enbart den lilla lampan som lyser. Lampan till originallarmet lyser (eller blinkar) ju också när man låst bilen och då borde ju även detta kunna leda till att batteriet laddas ur, eller är jag ute och cyklar?

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Tror inte det ska vara något problem, har aldrig dragit ur någon laddare till navigator eller nallen mm själv.
De brukar inte dra mer än några 100 mA max. Så om bilen inte står i mer än någon vecka så skall det inte vara några problem!

Vänligen-
Stefan
Ed
49
Edwardsson
Tackar. Det var det som jag trodde/hoppades på, men var lite osäker på. Bilen brukar stå max tre till fyra dagar innan den används.

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
Ni
966
Nip
320i-04
Några 100mA låter mycket om det skulle röra sig om det.

200mA skulle bli 34 Ah på en vecka, halvt batteri typ. Så obetydligt skulle det inte vara om det kallt och dags att starta bilen.

Men en lampa är förmodligen någon enstaka mA som det rör sig om.
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Jag överdrev lite, för det är vad den kan tänkas dra när det är full laddning på, dvs med tex nallen eller navigatorn kvar, och jag har även med dessa saker kvar i bilen inte haft några problem efter 5 dagars stillestånd.

Jag bara garderade lite, det är väl bättre än att säga att det går bra och efter ett par dagar så är batteriet slut för att man har glömt kvar något?

Av gammal vana räknar jag ALLTID på det värsta senariot!

Så då får jag väl be om ursäkt för att jag lurade Edwardsson då och gav ett felaktigt svar!

Vänligen-
Stefan
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
12V-Uttaget blir väl spänningslöst när bilen går ner i viloläge efter ca 15 minuter! Du ska inte kunna tömma bilbatteriet med någon extern förbrukare.
Ed
49
Edwardsson
@Bästkusten: No hard feelings. Känner mig inte det minsta lurad.

@Steaman: Gäller detta viloläge även på E46:orna eller endast på nyare modeller?

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag vet att det fungerar så på E65 och framåt. Jag har för mig att det fungerade på det sättet på min E39. På E39 ser man att bilen går ner i viloläge när indikatorlampan vid automaten växelväljare slocknade.
Det är väl bara att testa, koppla in något i uttaget, lägg det synligt på ett säte och lås bilen och vänta ca 15 minuter.

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
min -96 E39 hade det, att den stängde ner då den gick i viloläge.

Mvh
Göran

Min bil
Länk
Ed
49
Edwardsson
Kollade igår innan jag låste upp bilen och körde iväg. Den lilla lampan till laddkabeln lyste fortfarande trots att det hade gått 2-3 dagar sedan jag låste upp och körde bilen senast. Detta borde väl betyda det att den inte går ner i vila eller har jag missat någonting?

Har även skickat ett mail till Brodit för info om hur mycket ström laddkabeln (lampan) drar om den inte är kopplad till GPS:en, men har inte hunnit få något svar än.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.