|
|
|
|---|---|
|
Det här hade aldrig hänt med RFT... Länk __ Min bil: Länk | |
|
Tragiskt. Och visst, ett argument för att köra med RFT. |
|
|
Det hade nog aldrig (?) hänt om han hade haft varnings-/reflexväst och satt ut varningstriangel innan lastbilen passerade platsen. Frågan är om han använde sig av varningsblinkers eller inte? Det är lätt att vara efterklok … A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
|
höll själv idag köra över ngt mongo som stannat med sin bil bakom en bil med varningsblinkers. bilen täckte den andra så man såg inte ngn varning, sen stod dessutom puckot ute i körbanan med dörren öppen. ingen reflex, ingen lampa i dörren, svartklädd. Gjorde inte ens an ansats till att flytta på sig när vi kom ett helt gäng med bilar. Som tur var var farten inte så hög så jag hann nita och kasta mig ut i mötande fil. |
|
| Dessa problem brottas bilbärgare och däckjourer med dagligen... | |
|
Jag har en reflexväst liggande under lock nr. 1 i bagaget. Under lock två ligger reservhjulet. På det viset blir det svårt att glömma. |
|
|
Det kan mycket väl hända, även om man har varningstriangel ute och att det är mitt på en sommardag med bästa sikten på rak väg. Undertecknad har varit ungefär en halvmeter ifrån att försvinna från folkbokföringen på detta vis, av en lastbil som först mejar ner min varningstriangel 150 meter bort, och sedan, med oförändrad hastighet, fortsätter mot våra två ekipage som står i vägrenen för att i sista sekund väja ut en liten, liten bit. Det beteendet går inte att ursäkta, och detta(bland mycket annat) har naggat mitt förtroende för vägens riddare i kanten. Dessutom har det fört med sig att jag har en oförsvarlig mängd reflexvästar i mina bilar.. :) -- Markus |
|
|
Man kanske skulle ta med sig en ihopvikbar "Vägarbete pågår"-skylt + en eller flera vägkoner som man snabbt sätter ut om man behöver stanna och byta däck? Eller kanske skaffa en saftblandare a la Kojak att sätta på taket? ;-) A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
|
Varför körde dom inte till en säkrare plats? Det syns en avfartsskylt så det är max 2km. Chaffisen kanske halvsov, ganska lätt hänt i sådan dyster väder efter några timmar på en så tråkigt väg... Inte så länge sen var det nära för mig i samma situation då personbilen med punka på vänster bak var stående med halva bilen i höger filen! En silvergrå bil, inget belysning alls för att inte tala om triangel eller väst... Skrämde blinde gubb fan med lastbils tutta o ringde snuten! Om bilen syns(varningsblinkers på, gärna väst med)så går jag ut så långt som möjligt men i detta fal var jag tvungen att kasta mig med lastbilen i vänster fil o skrämma bussen bakom mig. Vad ska man säga? Tragiskt men folk tänker inte! Bättre utsätta sig för dödligt fara än att köpa nytt däck?... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Sunkmarkus : Tyvärr så får man heller ingen vidare bra respons om man går ut i vänstra körfältet med sitt ekipage när man ser en bil med varningstriangel och varningsblinkers längre fram. Först får man i princip tvinga sig ut då ingen släpper ut en (svårt att göra det obehindrat med en fart på 80 km/t när alla andra kommer i 120) och när man väl ligger där blinkar folk med helljus och försöker köra om på insidan (och nästan klippa bilen man väjde för som dom självklart inte såg då dem låg 5 meter bakom släpet med halva bilen utstickandes till vänster). | |
|
David > Nä. Då får man väl hålla sig i högerfilen och bromsa så att man har såpass kontroll att man inte drar ner varningstriangeln och så att man tydligt visar att man uppmärksammat faran. Om man nu har det, dvs. I just mitt fall ovan så var det mitt på dagen, en fredag, på senvåren. Vägen var rak, inte mycket trafik och det var alldeles ljust ute. Jag har råkat bli ståendes på motorväg andra gånger, jag minns i somras. Det småregnade lite, så jag tog på mig jobbjackan som jag råkade ha i bilen, vilken är fullprydd med reflexer och ill-ljusgul a'la senaste snitt i varselkläder. Rätt så mycket trafik var det på vägen, men då var det inga problem för upphinnande lastbilar att gå ut i mitten så att de tog upp två filer. Jag tror nog att personresponsen ändras när bilföraren bakom väl ser anledningen till att lastbilen går ut till vänster. Hade det stått en bil med blåljus (och helst en polis eller två) ger jag mig fan på att du gått ut i vänsterfilen ändå, eller åtminstone gett så mycket utrymme till vägrenen att du inte skrämmer eller riskera att skada någon. Ja, det är möjligt att jag generaliserar och att detta är orättivst mot de som kör som folk och visar hänsyn mot oskyddade trafikanter i en nödsituation, men detta är min uppfattning om lastbilschaufförer och denna har jag fått av några rötägg till förare. Tidningsrubriker som ovan späder ytterligare på den uppfattningen. -- Markus |
|
|
Sunkmarkus : Missförstå mig inte, jag gör alltid allt jag kan för att gå ut i vänsterfilen ifall det står en bil i väggrenen. Men ibland blir det väldigt svårt när först varningstriangeln är placerad 10 meter bakom, så att jag i själva verket ser bilen innan jag ser triangeln, och då snabbt ska vidta åtgärder för att slänga mig ut i vänsterfilen. Det är ju tyvärr ofta så det ser ut. Jag anser själv att det är idiotiskt att passera en annan bil med en dm marginal så länge det inte sker väldigt långsamt. Förövrigt angående denna händelsen, man kan ju fråga sig varför frugan satt inne i en bil samtidigt som han byta däck, hon borde egentligen stå 150 meter bakom med reflexväst och varna. På sätt och vis är hon delaktig i hela händelsen med sitt oansvariga agerande. Eller rättare sagt verkar alla inblandade i den händelsen ha orsakat allt. Men visst är det chauffören som brast mest då han inte ens höll uppmärksamheten på vägen. |
|
|
Får jag punka så förstör jag mer än gärna en fälg bara för att min son ska ha sin far kvar i livet.. inte rätt om livet med vill inte dö som en idiot. Har ju den svenska terrängbilen Volvo 745, eaton slungdiff så det är bara att lägga sig i dike vid däckbyte eller tanka med reserven (tankmätaren ur funktion som alla 740) Men vet fan inte vad jag ska göra med BMW om det skulle bli punka i den... parkera bilen tvärs över vägen? Göra det med stil :-D |
|
| stavar som en kratta.. rädd inte rätt.. | |
|
Lagen säger att man ska kunna stanna på vägen som är synlig framför dig*. Alltså man får inte köra snabbare än det oavsett vad skyltningen är. Det innebär att man lätt måste kunna hantera en bil i vägkanten. Dock praktiken är förstås annorlunda. Människor är inte alls beredda på att behöva stanna på en motorväg, man utgår ifrån att andra "hinder" rör sig i ungefär samma hastighet som sig själv. Man blir lätt fartblind. Och man tappar uppmärksamheten lätt. Det är nog orsak nr. 1 till olyckor. För att visa hur illa den kan vara (ej för känsliga tittare): Länk Lägg märke till hur bilen som ligger flera bilar bakom är mycket uppmärksam (som man ska vara) och bromsar i god tid trots skymd sikt... Förstnämnda regel är nog vägtrafikens viktigaste regel som dock väldigt få är medvetna om och ännu färre handlar efter den. Kanske bra att bygga medvetenhet kring det istället för att plantera automatiska fartkameror som gör att man ställer in farthållaren på skyltat hastighet och nästan somnar in bakom ratten... |
|
|
Enligt vad jag kan utläsa av filmen som länkades, verkade det som bilföraren inte ens gjorde ett försök till att bromsa eller sakta ner farten. Borde nästan räknas som mordförsök. Riktigt kusligt. Visar verkligen att det gäller att vara uppmärksam i trafiken och inte sitta och halvsova eller leka med mobilen (sms eller annat). A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
|
Själv har man reflexväst, reflexband för händer/fötter, orange saftblandare och 2 varningstrianglar i bilen. Har varit med om punka på vänster bakhjul på autobahn och efter det så såg jag till att kompletera bilen med all synlighetsutrustning jag tycker är relevant. Saftblandarn är nog bästa inköpet.. En bra pannlampa är också bra att ha.. Byta däck i kolmörker på senhöst natten blir intressant annars.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Här fanns det lite roterande samt blixtljus med magnetfäste. Inte så dumt. Väcker nog halvsovande trafikanter. Bra initiativ Amullo. Länk Länk |
|
|
Japp.. Liknande denna har jag med magnetfäste. satte dit 3 små "tassar" som man har under stolar för att skydda lacken. Funkar kanon. Länk Gissar dock att det finns en uppsjö av mer eller mindra kvalitativa lösningar med både saftblandare, LED blink, xenonblixt, billigaste kinaskiten, osv. Men en liten roterande/blinkande lampa syns lång väg om det är mörkt. Och det kan rädda ens eget liv. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.