AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.895

E60 2005 med tom batteri

Sida 2 av 2
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
Imorse avläste jag 11.4 V och bilen startade utan problem. Hur långt när får man gå innan systemet säger ifrån sig och då bara klickar bilen vid starten?

Jag har beställt ny DME, men blir nu lite tveksam om detta fungerar nu. BMW har gjort tester på gamla bateri som verkar är kass. Men dom märkte ingenting. Min uppfattning är att dom trodde att de sitter en ny batteri bilen då gjordes tester.

Kan detta leda till felaktiga slusatser om möjlig orsak? Kanske den styrningen av batteriest kondition fick spader av en sådan batteri? Jag ska svänga till dom imorgon och fråga om detta.

När jag komm hem från jobbet mätte jag spänning och då blev det 12.90 och sen steg den till 12.95 på 3 minuter. Imorgon ska jag testa batteri utan att ladda den extra på jobbet.
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
Problemet är låst och allt besvär och missvisande berodde på dålig batteri. All besvär och en stor del av kostnader kunde undvikas om:
1. Om nysatta batteriet var full
2. Om jag fick information att ladda batteriet ordentligt innan jag sätter den i bilen
3. Om BMW verkstad lyssnade då jag sa att i bilen sitter gamla batteri
4. OM BMW verkstad kontrollerade hälsa på batteriet.

Det luriga är att batteriet lyste grönt, men inte hade den Ah som behövdes för IBS-en.

Vad har vi lärt oss: LADDA ALLTID ORDENTLIGT EN NY BATTERI I MINST 24 TIMMAR

Dessutom BMW måste förbättra kommunikation på verkstaden. Jag förklarade läge till en kille bakom disken, sen talade han till "verkstadschefen" om det som jag hade talat om, Sen talade verkstadschefen med "tekniker" som felsökte bilen.

På kvittot stod "Bilen blir strömlös, har bytat batteri"....

det var så mycket otur i det hela....
Det är riktigt att man gärna bör ladda batteriet före montering, speciellt på nyare bilar som har intelligent batteriövervakning. Iofs skall batterierna alltid vara väl laddade vid försäljning eller lagring, det vore katastrofalt dåligt annars eftersom sulfatering startar så smått så snart laddningsgraden sjunker ner mot 80% eller lägre. Laddning bör alltid ske med en spänningstabiliserad laddare och gärna under minst 24 timmar.
Indikatorn för laddnivå som sitter på vissa batterier är inte alltid att lita på, det vore många gånger bättre om den inte fanns där. Dels mäter den bara i en cell, och det finns fem till som man inte har koll på, och som kan vara dåliga. Dels är det en enkel konstruktion, som inte är helt tillförlitlig.

FP
Roffa1
Jag vill ej rekommendera TS att ladda batteriet i 24 timmar, om hon dessutom använder sig av en s.k mackladdare, så kokar batteriet med största sannolikhet sönder.

Ett friskt startbatteri som laddas med en Primärswitchad Ctek laddare är färdigladdat på ca 6-8 timmar. Kör man bara kortare sträckor så kan det dessutom vara bra att underhållsladda batteriet kontinuerligt. (minst en gång per månad)

Sedan bör man alltid mäta batteriets spänning i "viloläge" efter att motorn varit avstängd 1-2 timmar. Annars får man förhöjda o missvisande värden.

Sedan kan jag bara djupt beklaga att TS råkade så illa ut på verkstaden med inkompetenta tekniker. Kräv tillbaka betalningen för värdelös felsökning. Vägrar de dig detta så vänd dig då till ARN. (Allmäna reklamationsnämden)
Lite osäker på vem "TS" är här eller hur rådet med laddning löd.
Men man måste vara klar med att inget blybatteri blir fullt laddat på 6-8 timmar, oavsett vad reklam eller marknadsföring säger. detta ligger liksom i batterikemins natur. Man kan trycka i bortåt 80% på denna tid men resterande tar alltid tid.
Spänningsstabiliserad laddare är som nämnts det enda man bör använda, även om den inte måste vara switchad eller heta Ctek, det finns gott om alternativ.
Helt riktigt skall man undvika billiga garageladdare osv, dessa kan möjligen duga för en kortare laddning under övervakning osv.

FP
Roffa1
TS = trådskaparen.
Använder mig själv av en ctek 25000 vilken lätt klarar att ladda mitt 80A batteri på mindre än åtta timmar. Vill minnas att spec utlovar Bulk (huvudladdning) upp till 80% = sex timmar, samt Absorbtion = Färdigladdning två timmar. (total ladd-tid åtta timmar) enl mina egna noteringar stämmer dessa uppgifter väl överens.

Vilka 2:a batteriladdare alternativ håller jämna steg med ctek;-)
Jepp, insåg sedan vem TS var.. tydligen en tjej...)
Bulkladdningen går snabbare med högre ström, helt riktigt. Men sedan tror jag du är lite missledd av någon reklam eller annat. När laddaren växlar ner från bulkladdning runt 14,4V till utjämningsladdning, underhållsladdning, färdigladdning, absortion osv (olika namn på likartad process) runt 13,7V så sjunker helt naturligt laddströmmen eftersom denna regleras av den kemiska reaktionen inne i batteriet. Detta oavsett om du har en laddare på 5A, 25A eller 100A osv. Den slutliga processen inne i batteriet tar sedan sin tid, inget som någon laddare i världen kan påverka utifrån.
Det finns väldigt många tillverkare som gör laddare av betydligt högre klass än Ctek. Primepower, Leab, Tystor för att nämna några svenska, eller t.ex Mentzer i Tyskland, Mastervolt i Holland osv. Även Mascot och Nordic Power har en serie laddare med flerstegsfunktioner liknande Ctek som är klart prisvärda.
Därmed inte sagt att Ctek tillverkar dåliga produkter, tvärt om, men man bör bara inte tro att de är de enda.
Ibland saknar man t.ex möjlighet till yttre temperatursensor och även en säkerhetstimer som kopplar ner bulkladdningen efter en viss tid om inte batteriet av någon anledning själv indikerar att det börjar bli fulladdat (genom att strömmen börjar sjunka). Jag har sett och hört om ett och annat batteri som kokats av Ctek pga detta, men kanske har de infört timer på senare modeller.
Vill man vara hygglig mot sitt batteri är det bra om man håller sig till en laddare som begränsar strömmen vid 1/10 av batterikapaciteten, dvs 8-10A i ditt fall. Det går inte så mycket snabbare med t.ex en 25A laddare eftersom strömmen sjunker efter en viss tid iaf vid laddning med en spänningsreglerad laddare.
Har man däremot en totalkapacitet på bortåt 200Ah osv så är det befogat med 25A, och då tjänar man lite tid på bulkladdningen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.