AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.032

Felsökning av kupéfläkt i E38 ?

sh
11
shadowmix
750IAL 1996
Min kupéfläkt fungerar inte i min E38(1996).
Jag har kollat säkringar och undrar om någon vet vad man kan göra för felsökning i övrigt.
Jag har letat information i diverse forum och hittat beskrivning av hur man byter fläkt och slutmotstånd etc.
Börjar dock ogärna med detta stora ingrepp om de skulle visa sig vara OK.
na
6
naxelsson
740 i -95
Bytte min fläkt för 1 vecka sedan. Från början var jag väldigt skeptisk men 2 timmar senare var fläkten bytt och bilen ihpsatt igen.
Kolla säkringen först !!!! Byt den även om den inte ser trasig ut, i mitt fall såg den hel ut men var knäckt ändå.

Naxelsson måste vara yrkesmek, för på BMW tar dom 3.5 timme för att byta fläkten, hela instrumentpanelen med airbagar och elektronik måste bort.

Jag är säker på det, för jag fick ett "erbjudande" från idioterna på BMW (Borgs bil) som ville byta fläktmotor och fläktmotstånd för 10.000. Idioterna hade inte ens kollat säkringen.... hur klantiga får man bli? :)
na
6
naxelsson
740 i -95
inte speciellt svårt att byta
är inte bilmekaniker men har skruvat en del tidigare
3,5 timmar på verkstad är sjukt väl tilltaget.
ni som vill ha bytt på två timmar är välkommna hem till mig :D
sh
11
shadowmix
750IAL 1996
Tack för svar. Jag ska kolla säkringarna en extra sista gång. (nr. 7, 11, 20, 32 vad jag kan se)

Fråga till Naxelsson. Hur gjorde du med airbagen på passagerarsidan. Man kan se den oranga kontakten om man tittar under från handsfacket. Är det bara att koppla ur???

Tips till er med fungerande klima: www.pixelfix.net

Där kan man beställa flatkabeln till klimadisplayen. Även till MID'en

Hälsningar Fredrik
na
6
naxelsson
740 i -95
ta bort batteriet först
bänd bort kåpan på inst brädan
sitter ett clipps i höget kanten som går sönder 7:-
kabeln sitter på vänster sida när man kollar ner i hålet
bara vrida den lite så lossnar den från sitt fäste sen är det
bara att dra isär den och skruva loss kudden.
stagen som kudden sitter i måste också bort för att få bort inst
brädan.

borde igentligen skriva ihop ett mek tips på bytet
"shadowmix": ditt tips om www.pixelfix.net är intressant. Har försökt laga klima-displayerna enligt mektipset här på AP, men det blev för svårt. Visserligen har jag fler pixlar nu, men det borde ha varit ganska många fler...

Har du själv provat www.pixelfix? Enligt min erfarenhet är bandkabeln inte ens halva lösningen. Visserligen är kabeln då fräsch, men själva kontaktpunkterna med kretskortet - och framför allt med LCD-displayen, där du inte kan fixera med någon "tryck-balk" som på kortet - verkar kunna bli problematiska.

Pixelfix utlovar en gratis metodbeskrivning, när man handlar. Vet du om den är OK? Jag menar, om den verkligen ger något, som en amatör inte kunnat lista ut själv?

/Lennart
sh
11
shadowmix
750IAL 1996
Jag skulle vilja återknyta till originalfrågan, Felsökning
Jag undrar om det finns några ställen man kan mäta alt. mata ström etc.
Det vore jättekul att plocka isär instrumentbrädan, men tänk om det är något annat?

Ang Pixelfix.net Jag har inte provat än. Jag köpte dock en extra manöverdel på Ebay i hopp om att den var felet. Lika dåliga pixlar där... Den togs isär och även jag gick bet på el-färgen och kabelpill. Alldeles för lättflytande. Jag tror att en fräsch flatkabel är en bra utgångspunkt. Att trycka till den bör man kunna lösa. Vet inte hur det är med lödpunkterna.

Det finns en fantastisk E38 resurs på nätet: www.e38.org för de som inte hittat.
Där fanns denna beskrivning på hur man byter fläkt: www.bimmerboard.com/forums/posts/45351

Hälsningar Fredrik
Tack för kommentaren om pixelfix. Det dröjer nog innan jag satsar 500+ kr på en sån chansning.

Tack också för påminnelsen om e38.org. Jag har nog hört om den, men nu är den bokmärkad, om uttrycket tillåts.

På min gamla 525:a satt det förkopplingsmotstånd för de lägre fläkthastigheterna. Men när jag nu försöker förstå elschemat för E38 i Bentley's manual, verkar hastighetsregleringen gå via transistorer. De sitter väl i så fall i ytterligare en av de otaliga styrboxarna...

Om du inte har tillgång till Bentley, kan jag försöka (boken är lite otymplig) att skanna och maila till dig. Det kanske kan höja nivån på förvirringen, åtminstone. :-)

/Lennart
sh
11
shadowmix
750IAL 1996
Tack Lennart!
Livet är fullt av kompromisser och nederlag... Förvirring kan också läggas till den listan.

Jag lär nog ta bort instrumentbrädan och ta det vidare från vad jag hittar.

Det blir ju fortfarande varmt när man kör över 70, och eftersom du äger en 750 vet du ju att morrandet från v12:an värmer några grader till.

Hälsningar Fredrik
sh
11
shadowmix
750IAL 1996
Hej och tack för svar.
Faktum är att jag fick aldrig svar på själva frågan, "Felsöknig".
Ska här berätta hur det gick. Jag har sett att man på forumet ofta skriver om problem med kupéfläkten. Mänga nya trådar nu när det är kallt.
Jag har, som framgår av trådstart, haft en kiupéfläkt som slutade fungera.
Jag bestämde mig för att ta tag i saken själv och hade stor hjälp av den info som finns på nätet, inte minst autopower.se men e38.org är en stor kunskapsbas.
(Är E38 sista entusiast/självmeka modellen?)

Jag följde instruktionerna enl. www.bimmerboard.com/forums/posts/45351 . Den är jättebra.
Jag vill gärna påpeka att det är de små detaljerna som kan strula. I mitt fall var det plastarmen som ligger över fläkten som krånglade. Jag ville dela på den enl. instruktion. HELT idiotiskt visade det sig. Armen sitter på en liten axel, med nedtryckbar "hulling" i båda ändarna, så ett långt tryckverktyg är vad som krävs. Detta gäller både vänster och höger sida. Jag fick nästan ryggskott av det här.....

Nu kommer det viktiga;
Hur ska man veta vad som är trasigt? Du har en fläkt som kostar 2000:- och ett slutmotsånd som kostar nästan lika mycket. Jo, man kollar om fläkten fungerar. Så exponerad och inkopplad slår man på tändningen och ger den en liten knuff.

VIKTIGT!!!!! Koppla in Airbag och Instrumentkluster!!!!!
Annars får du permanent airbagvarning! (Tack Bimmerboard!)

I mitt fall så snurrade fläkten igång och jag blev mycket glad. Förvånad faktiskt.
Jag rengjorde ganska noggrant med 556 och kontaktspray och satte ihop härligheten. Jävlar vad nöjd jag var/är. Funkar perfekt 3 månader sedan fix.
Jag säger "ganska" därför att jag efter bara en vecka hjälpte en bekant med samma problem.
Samma sak hände då också, den gick igång med lite hjälp, inget fel på den.
Vafan, det här är ju roligt! (det är faktiskt det).
Den här gången tvättade jag MYCKET mer noggrant.
Nu undrar jag om jag inte kunde gjort lite mer på min egen bil. Jag har hört att 556 är lite för flyktigt, och man ska använda fett för en längre effekt. Jag får dyka ner igen till våren, jag kan det här nu.

Men, jag har nu en känsla av att de flesta fläktproblemen faktiskt kan lösas genom lite rengöring.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Nice and easy does it.

Mycket VARMA hälsningar

Fredrik

Grattis "shadowmix"!

Kollade igenom ditt mektips på bimmerboard. Av någon anledning ser sådana där omfattande operationer alltid svettiga ut, flärpar här, skruvar där. Lite går sönder, osv. Det krävs lite desperation för att dra igång processen m a o. :-)

Det gôttaste är ändå, att det inte sällan går att få igång grejer, som bara gistnat lite grand. Hade du lämnat in den på verkstad, hade de knappast bara gjort rent och testat. Där hade man bara bytt ut rubbet, antingen av lättja eller för att man inte kan kosta på sig "halvreparationer". Sånt tycker jag själv, bortsett från det faktum att man är på banan igen, är den stora tillfredsställelsen med eget fix.

Som alternativ till 5-56 kör jag numera mest med WD40, som är lite fetare och ger mer långtidseffekt. Finns på bl a Jula.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.