AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.250

Är 525i -01 förbannat slö? (Kontra 323i -96)

Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Hej,

var och tittadepå en jättefin BMW525iT idag, svensksåld med kanonhistorik som jag lyckats bekräfta och så vidare.

Men fy bubblan vilken slöhög det var. Visserligen ska den vara en halv sekund långsammare till 100 än min nuvarande bil och jag har alltid tyckt att 323i är lite snabbare till hundra än modellguiden påstår.

Men mest av allt tycker jag att 525:an hade dåligt bottenvrid. På 323an kan man ligga på tomgång på 3:an och klämma iväg bilen på gasen och saker händer direkt. På 525an hände just inte mycket alls... visst ökar den i fart men jag skulle inte kalla den stark. Jag trodde att 525ans lägre utväxling* skulle kompensera för detta.

Kollar man motorspecar har M54B25 (525ans motor) visserligen något lägre maximalt vridmoment men högre toppeffekt än M52B25 (323ans motor)... och 525an är tyngre. Men ska den verkligen upplevas så här slö?

Är det något fel på 525an jag tittade på kanske? Ett par gånger efter riktig varmkörning med några ordentliga urgasningar startade den inte utan att man gav gas, och någon gång tjuvstannade den på tomgång. Igensatt katalysator?

Måste man upp till 530 för att inte uppleve 5-serien som slö när man äger en 323?

* = 525an i 120km/h = 3000rpm. 323an i 120km/h = 2800rpm.

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Hittade en annan tråd där någon också tyckte att *25-motorn är seg mot *23-motorn: Länk
Jag har en 528 98 och jag upplever samma sak, det händer inte så mycket förrän efter 3000 var.

Tycke min 525 e34 var piggare men det var nog för att det hördes och kändes mer.
Ma
55
Mattias Gogman
Fiat 500 Abarth -09
SAAB 9-5 SE 2000
SAAB 9-5 Aero 2005
Jag har också haft detta problemet.
Efter att jag bytt följande så är min bil piggare.

Började med kamaxelgivaren, det gjorde susen.
Men jag upplevde fortfarande min bil slöare än vad som är befogat.

Efter ett tag när jag putsade på den(jag gör det ofta enligt alla jag känner) hörde jag ett mystiskt tick tick ljud från insugstrakten. Felet hittade med hjälp av en BMW entusiast. Felet fanns i en Justerenhet som sitter på insuget.
Det var en "nål" som sitter i en platta som höll på att lossna.
Bil reparatören berättade horribla historier vad som händer när det sker.
Jag bytte Justerenhet, den som sitter på insuget. I grevens tid enligt han som hittade den. Efter att jag bytt denna och en vaccum slang med ett 2cm hål i så fungerar bilen fint på låga varv och motorn arbetar mer harmoniskt.
Och den fungerar jättebra även i högre hastigheter, jag behöver inte göra kickdown längre för att komma förbi alla hinder.

Jag är lite sugen på att byta luftmassemätaren för att se om min bil går ännu bättre efter det. LMM har gett felkoder ibland när jag läst av dem.

Jag har även problem med min Automatlåda den "förstår" inte riktigt vilken växel den skall ha när man kör ut från en rondell eller korsning, den växlar upp in i korsningen för att sedan växla ner när jag ger lite gas, ytterst irriterande.
Det kan se ut så här, motorbromsar fram till rondell, den växlar upp när jag ger lite lite gas, när foten sakta sjunker ner för att ge gas så växlar den ner.
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror mycket hänger på bilarnas vikt.

En 323i väger vad jag minns 1360kg och en 530iT (orkade inte leta efter 525iT) väger 1720kg.

Dessutom är ju 323i-motorn känd för att kanske ha någon extra hästkraft mot uppgivet.

Ett simpelt räkneexempel där jag utgår från att båda bilarna har 200Nm vid 1000rpm, alltså ca 28,5hk, ger att 525an har 60kg/hk medan 323an har 48kg/hk.

Nog borde 323an kännas piggare?

Mvh Johan
Jag tror också det har med vikten att göra det är en stor tung bil, 400 kg extra är rätt mycket.
Lite dyrt att byta luftmassemätare i felsökningssyfte.

Jag tror egentligen inte att det är något fel på min det är bara så.
för när man ligger på 4an å trycker på så försvinner man iväg rätt bra enligt hastighetsmätare.

Det är ju fortfarande en personbil och inte en sportvagn.
Här ser man viktens betydelse ganska klart.

Länk
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Nu har jag provkört en Saab 9-5 2.0t Biopower med bensin i tanken... den kändes piggare än 525. Märkligt.

Allt i övrigt med 9-5 var under all kritik dock. Det slamrade och slog, ven om fartvinden, motorgången rå och orken från tomgång noll och intet.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Ska prova en annan 525 imorgon så får jag se om det var något konstigt med just det här exemplaret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.