|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle byta stötdämpare bak på min 540 e34 idag. jag följde en guide som ligger här under mektips som fungerade bra. MEN där stod att när man lossat de tre skruvarna där uppe så hissar man sen upp bilen och då ska fjäderbenet sjunka ner lite, det hände inte på min, fast jag även hissade upp bilen på andra sidan, jag tror inte att benet kan sjunka ner på min eftersom jag såg att drivaxeln redan ligger emot avgasröret. (jag har ett eftermonterat sportsystem från ferrita) Måste fjäderbenet sjunka ner den där biten för att man ska kunna få av stötdämparen i sitt undre fäste? jag började tvinga ut dämparen med en avdragare men stoppade eftersom det inte kändes helt rätt! tack o hej | |
|
Nej du får bort undre fästet utan att ha sänkt fjäderbenet, sen när det är släppt i nederkant så är de bara skruva loss i överkant och hänga ner. |
|
|
Det sitter bara med totalt 4 bult. Räcker med att lossa dom 3 övre och sen den undre, sitter det mot förmodan fast även då, så ta en gummiklubba eller dylikt och banka till i nederkant på stötdämparen inåt mot bilen, så ska den nog åka av ska du se. Det är en styrhylsa i det undre fästet som kan fastna. Att fjäderbenet ska sjunka ner i ovankant har jag dock inte hört talas om, det måste ju vara pga dåliga bussningar i så fall, min bakända på bilen vill iaf inte hänga löst när man lossar stötdämparen i ovankant, precis som i ditt fall. |
|
|
De brukar vara ett rent helvete att få loss det nedre fästet. Jag skruvade loss muttern från nedre fästet och tog sedan en brytgaffel och bände. Efter ett tag släppte den. Lossade dom tre övre muttrarna men fick inte loss fjäderbenet ändå. Lossade tillslut pittmanarmen från bakaxeln och då kom fjäderbenet ner så vackert. Vissa påstår att man inte skall behöva släppa pittmanarmen men jag har i alla fall fått göra det på 2 st E34:or som jag har bytt däpare på i bak. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Då ska ni ha tusen tack för tipsen. får se om jag pallar lägga mig en gång till på en kall o fuktig garageuppfart i 3 timmar eller om jag lägger 1000kr o får det fixat. störigt var ju att bara ett par dar innan jag föörsökte byta hade jag fått den underredsbehandlad, så man blev ju helt brun o kladdig av den skiten, men men... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.